Bij het uitkomen van het stadiongedeelte verloor thuisrijder Sergio Perez de controle over zijn Red Bull. De Mexicaan spinde achterwaarts de banden in, waarbij zijn RB16B schade opliep. Teamadviseur Helmut Marko was allerminst blij met deze schade en legt uit waarom: "Helaas was de onderkant van de auto erg beschadigd. De achtervleugel is ook compleet kapot." "Dat is natuurlijk een handicap, omdat we drie races achter elkaar hebben en we bijna geen reserveonderdelen meer hebben", vertelt de Oostenrijker aan ORF.
Marko verwacht snelle verbetering van baancondities
Op vrijdag lag er veel zand en stof op het circuit, maar Marko verwacht dat de omstandigheden snel zullen verbeteren - iets dat tijdens de tweede training al het geval was. Verstappen klokte toen een 1.17,3, waarmee hij fors sneller was dan de snelste tijd van de eerste sessie. "We blokkeren de banden regelmatig, omdat er veel stof ligt doordat er hier nauwelijks geracet wordt. Dat betekent dat er een aanzienlijke verbetering qua rondetijd zal zijn." "We hebben daar echter rekening mee gehouden en daarom zijn we vrijdag op de harde band gestart, omdat we denken dat als de baan echt vrij is van rotzooi, de degradatie en bandenslijtage heel laag zal zijn." In de Mexicaanse Grand Prix van 2019 reed Verstappen een stint van liefst 66 ronden op de harde band. De bandenslijtage is over het algemeen zeer laag op het hooggelegen circuit, waar de winnende strategie nagenoeg altijd een eenstopper is.
Meest gelezen