'To finish first, you first have to finish' , het is een van de bekendste gezegdes uit de Formule 1. In 2017 bleek dat betrouwbaarheid de sleutel tot succes vormde. Wereldkampioen Lewis Hamilton finishte alle twintig de races, daar waar de concurrentie steken liet vallen. Mercedes kende maar één uitvalbeurt in 2017, tegenover dertien voor Red Bull Racing. Veel van die uitvalbeurten waren te danken aan technische problemen. Zo viel Max Verstappen uit terwijl hij op podiumkoers was in onder meer Canada en Baku. Ricciardo haalde in drie van de laatste vier races de finish niet. " Ik schat in dat we ongeveer 160 punten misliepen door een onbetrouwbare auto. Met name de onbetrouwbaarheid van de motor heeft ons hard geraakt", laat teambaas Christian Horner aan Sky Sports weten. " In het begin van het seizoen was ons chassis ook niet op het gewenste niveau en kwamen we moeizaam uit de startblokken. We begrepen al snel wat onze problemen veroorzaakten en hebben veel geleerd van dit seizoen. We kunnen daarom ook optimistisch zijn over volgend seizoen."
Een betrouwbare en krachtigere motor lijkt de sleutel te zijn tot succes in 2018. Horner heeft positieve geluiden gehoord van Renault daarover. " We zijn hoopvol dat de situatie rondom de motor zal veranderen. We vangen veel positieve signalen op." " In het laatste deel van het seizoen hadden we een uitstekende auto, misschien zelfs wel de beste. Als we die lijn door kunnen trekken naar de RB14, dan kunnen we Mercedes en Ferrari echt uitdagen." Los van een betrouwbare Renault-motor is er ook echt meer vermogen nodig. Zeker tijdens de kwalificatie doet de Renault flink onder voor de concurrentie. " We hebben een power unit nodig die qua performance het gevecht aankan met de andere motorleveranciers. Mercedes was dit seizoen een klasse apart. Mijn complimenten aan hun, want ze hebben het fantastisch gedaan. De motor maakte dit seizoen het verschil."
Meest gelezen