Max Verstappen zal hopen dat zijn gloednieuwe Red Bull het beter doet dan vorig jaar. Een goed begin en einde verbloemden een beetje dat er een flinke periode middenin het seizoen was waarin de auto zich amper kon meten met de concurrentie. Aan technisch directeur Pierre Wache dus de schone taak om een nieuwe auto te leveren die de oude problemen achter zich heeft gelaten.
Er komen vooralsnog wat wisselende geluiden bij Red Bull vandaan, en de wintertests deden weinig om daar opheldering in te geven. Het team experimenteerde met verschillende onderdelen en de motor gaf er op de laatste dag ook nog eens kortstondig de brui aan. Het helpt ook niet dat de auto aan de buitenkant vrijwel hetzelfde lijkt te zijn als de auto van vorig jaar. Maar aan PlanetF1 legt Wache uit dat er zeker wel significante wijzingingen zijn gedaan, wat volgens hem een groot verschil zal maken.
"We hebben vrijwel alles aangepast wat misschien niet zo zichtbaar is, al is het concept hetzelfde gebleven. Maar binnenin is er meer dan genoeg aangepast. Wat betreft de koeling, de ophanging, dat alles is veranderd om ons de resultaten te geven waar we op hoopten. De vorm van de auto en het bodywork is vergelijkbaar, maar dat komt doordat we het concept opnieuw hebben bekeken. Dit is waarschijnlijk de beste compromis."
In aanloop naar dit nieuwe seizoen heeft Wache al meerdere keren gezegd dat het piekpotentieel van de auto wat is verminderd in een poging om hem beter hanteerbaar te maken. Dat was namelijk een probleem waar zowel Verstappen als zijn teamgenoot Sergio Perez tegenaan liep. Wache herhaalt nu ook weer dat er voor die aanpak is gekozen, met een beetje uitleg over wat voor problemen het precies veroorzaakte.
"We hadden best een moeilijke auto als het op de balans aankwam. Daarmee dwong je jezelf in een hoekje qua set-up. Nu geeft het ons meer opties om de verschillende set-ups uit te proberen. Het gaat wel even duren voordat we weten wat de beste aanpak is, en die aanpak kan wisselen per circuit, want we hebben nu veel meer opties."
Het leek er even op dat Red Bull de problemen opgelost had aan het einde van vorig jaar. Verstappen won de races in Brazilië en Qatar en eindigde op het podium in Singapore. Je zou dus kunnen denken dat men diezelfde weg in is geslagen als toen, maar daar kan Wache zich niet in vinden.
"Nee, vorig jaar was meer een software update", vertelt Wache. Wat hij daarmee bedoelt? Volgens de technicus is de auto van Verstappen dit jaar 0.3 tot 0.4 seconden sneller per ronde dan de auto waarmee Verstappen reed in de seizoensfinale van vorig jaar. "Dat was toen maar een kleine (software)update. Nu hebben we het volledige concept van de auto die richting in ontwikkeld."
Ook interessant:
Rondetijden zeggen niets tijdens de Formule 1-wintertest, maar toch zijn er wel wat conclusies te trekken. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk voorspellen in een kakelverse RacingNews365-podcast dat Max Verstappen en Red Bull het heel moeilijk gaan krijgen.
Als Feyenoord scoort tegen Inter, keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.
Claim jouw boostMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!