Voor Red Bull had het verschil tussen 2023 en 2024 niet groter kunnen zijn. In 2023 won het team nog elke race behalve de GP van Singapore, in 2024 eindigde het team op de derde plaats in het constructeurskampioenschap achter McLaren en Ferrari. Het was vooral opvallend in hoeverre de prestaties van Red Bull minder werden na de Grand Prix van Miami, al won Verstappen nog wel de races in Imola, Canada en Spanje. Daarna duurde het tien races voordat Verstappen weer een race won.
In een poging om die plotselinge omslag te verklaren, dook er een opvallende theorie op. De FIA stelde namelijk een nieuwe regel in die een bepaald remsysteem verbood. Verschillende experts uit de Formule 1 kwamen al snel tot de conclusie dat die regel was ontworpen vanwege Red Bull. Max Verstappen en Sergio Perez hadden namelijk regelmatig moeite met de rembalans in verschillende bochten na de Grand Prix van Miami.
Red Bull heeft dat gerucht altijd in alle toonaarden ontkend, en ook de FIA gaf eerder al aan dat het geen reden had om Red Bull te verdenken. In een terugblik op het seizoen blikt Red Bull-technisch directeur Pierre Waché nogmaals terug op de speculatie rondom Miami. "We werken hard. Ik zeg niet dat we niets doen", vertelt de Fransman aan Motorsport.com. "Maar de auto is toen niet veranderd, om dat heel duidelijk te maken. In de set-up was ook niets fundamenteel anders wat zou kunnen verklaren waardoor we langzamer waren."
Volgens Waché moet de oorzaak voor het grote verschil voornamelijk bij de concurrentie worden gezocht, en niet bij Red Bull. "We waren niet langer het snelst. Op dat moment waren we min of meer gelijk en er was duidelijk iets veranderd in hoe de dingen gingen, vooral bij McLaren. Zij hadden minder bandenslijtage en hun pakket leek vanaf dat moment ineens erg goed te werken. Ik weet niet wat ze hebben gedaan, dat moet je aan hen vragen. Ik weet alleen wat wij met de auto hebben gedaan. Het gedrag van onze auto was vergelijkbaar met China."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!