Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull-ontwerper Newey verwachtte weinig van het nieuwe F1-tijdperk

Red Bull is coureurs- en constructeurskampioen in 2022 met een razendsnelle bolide, ontworpen door Adrian Newey. De topontwerper had echter weinig verwachtingen van nieuwe reglementen. Zó veel vrijheid en verschil in interpretatie zag hij niet aankomen.

De nieuwe reglementen in de Formule 1 zijn dit seizoen van kracht gegaan en hebben voor een grote verandering gezorgd in de koningsklasse. Red Bull trok ondanks de lange focus op 2021 aan het langste eind en heeft beide wereldtitels binnengehaald. Max Verstappen is coureurskampioen en de Oostenrijkse renstal heeft de constructeurstitel. Topontwerper Adrian Newey verwachtte echter niet veel van de nieuwe reglementen. Hij was bang dat de vrijheid beperkt was en alle F1-teams hetzelfde concept zouden hebben. "Om heel eerlijk te zijn lieten de nieuwe regels me koud", zo trapt hij af in de Red Bulletin . "Ik vond dat er een paar gemiste kansen waren, maar het is natuurlijk makkelijk om kritisch te zijn." Later veranderde de mening van de Red Bull-ontwerper. "Toen we er aan begonnen, genoot ik er van. Ze waren best complex, maar ik denk dat ik voor het hele team kan spreken als ik zeg dat we van deze uitdaging hielden." De verschillen tussen alle teams waren voor Newey een grote verrassing. "Maar wel een goede verrassing. Onze eerste reactie was dat alle auto's op elkaar zouden gaan lijken, maar vooral bij de sidepods was er veel ruimte voor interpretatie. We zijn nu tevreden met de situatie: elk team is met een eigen aerodynamisch idee gekomen."

Newey ziet grote verschuiving in de F1

Hoewel de top drie van 2021 - Mercedes, Ferrari en Red Bull - nog steeds de top drie van 2022 bezet, ziet Newey wel grote veranderingen bij de rest van het veld. "Alfa Romeo en Haas zijn verder naar voren gekomen dan ooit tevoren en McLaren en Aston Martin zijn iets teruggevallen. Als je kijkt naar de laatste grote regelwijziging hiervoor in 2009, dan zie je ook dat Ferrari en McLaren hun dominantie in leverden aan Brawn en Red Bull." "Dit soort regelwijzigingen zorgen al snel voor een wisseling van de wacht." Newey houdt de concurrenten en ook de middenveldteams overigens nauwlettend in de gaten. Elk team heeft fotografen in dienst om eigenschappen van andere auto's vast te leggen. "Zelf loop ik ook rond op de grid, waarbij ik kijk naar andere auto's. Ik heb op dat moment eerlijk gezegd niks beters te doen. Als ik daar iets zie, dan kijk ik later terug naar de foto's", aldus de Red Bull-ontwerper.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training