Het is in gesprek met Motorsport-Magazin dat Red Bull-teamadviseur Helmut Marko verklapt dat men de grootste klap nu wel te boven is: "We hebben het nieuws goed verteerd, er rest ons niets anders dan naar de toekomst te kijken." Hoe die toekomst eruitziet, of die Ferrari-rood, Renault-geel of Red Bull-blauw kleurt, is nu nog niet duidelijk. Marko noemt november als deadline voor een oplossing die alle partijen tevreden moet stemmen. Zeker is dat Mercedes geen motoren gaat leveren, maar dat kwam voor Marko niet als een verrassing. "Gezien het feit dat Mercedes al praktisch het halve Formule 1-veld van motoren voorziet (in 2021 naast het eigen team ook McLaren, Aston Martin en Williams, red.) kwam dat niet als een verrassing. De drie andere opties liggen nog open: Ferrari, Renault of een eigen motor. Met een eigen motor wordt de Honda-motor bedoeld, waar Red Bull het intellectuele eigendomsrecht van over zou kunnen nemen. Maar om dat rendabel te kunnen maken moeten de motorreglementen eind 2021, als Honda vertrekt, bevroren worden, iets waar Red Bull actief voor zal lobbyen. "We moeten wel", aldus Marko. "Met deze complexe motoren is het al moeilijk genoeg om ze in elkaar te zetten en te onderhouden. Laat staan dat we die motor zelf zouden moeten doorontwikkelen. Dat is simpelweg niet mogelijk, zeker niet zonder een fabriek zoals die in het Japanse Sakura staat. En zo'n fabriek willen en kunnen we financieel zelf niet bouwen." Zolang het niet duidelijk is of men door kan gaan met de Honda-motoren, praat Red Bull nog niet met de andere motorleveranciers, Ferrari en Renault: "Het Honda-project heeft prioriteit en met Honda weten we wat we hebben. Zo lang die optie nog niet van tafel is, spreken we niet met anderen." Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen