Dinsdagavond kwam Pirelli met een statement waarin de bevindingen stonden van het onderzoek naar de klapbanden van Max Verstappen en Lance Stroll tijdens het Grand Prix-weekend van Azerbeidzjan. Volgens de bandenleverancier viel hen niets te verwijten. De binnenkant van de banden waren kapot gegaan, terwijl de teams zich volgens de Italianen aan de afgesproken waardes hadden gesproken met de banden waarop ze zijn gestart. Tegelijkertijd benadrukte Pirelli dat het probleem dat de klapband heeft veroorzaakt alleen maar kan worden veroorzaakt doordat er van de voorgeschreven bandenspanning wordt afgeweken, waarmee er werd geïnsinueerd dat er daar misschien mee gesjoemeld was. Het feit dat Pirelli en de FIA het noodzakelijk achtten om een technische richtlijn uit te schrijven om in de toekomst beter te kunnen controleren tijdens een raceweekend, spreekt ook boekdelen. Red Bull heeft in een eigen statement kort gereageerd op de onderzoeksresultaten en benadrukt geen overtredingen te zijn begaan. "We hebben nauw samengewerkt met Pirelli en de FIA tijdens het onderzoek naar de klapband van Verstappen in ronde 47 van de GP van Azerbeidzjan en we kunnen bevestigen dat de klapband niet is veroorzaakt door onze wagen." "We hebben te allen tijde de voorgeschreven parameters van Pirelli gevolgd en zullen dat in de toekomst ook blijven doen. We zijn dankbaar dat er geen coureurs gewond zijn geraakt na de ongelukken die op hoge snelheid plaatsvonden", zo luidt het statement van de Oostenrijkse renstal. Ongetwijfeld zal er aankomend weekend tijdens de persconferenties nog uitvoerig worden gesproken over deze materie en de vraag is of het hele verhaal misschien toch nog een staartje krijgt.
Meest gelezen