Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull schuift motordeadline verder naar achteren

Red Bull weet bijna waar het aan toe is wat de motoren voor 2022 betreft. Volgens adviseur Helmut Marko valt volgende maand de beslissing met welke krachtbron het Oostenrijkse team in de nabije toekomst gaat rijden. Dat is echter later dan hij eerst had aangegeven, want in eerste instantie hoopte Red Bull eind november een knoop door te kunnen hakken.

Doordat Honda aan het eind van volgend seizoen de Formule 1 verlaat, zit Red Bull na 2021 zonder motoren. De vraag is wat de renstal van Max Verstappen nu moet doen: de Honda-motor overnemen of met een andere leverancier in zee gaan. Dat zal dan Renault zijn, aangezien de Fransen de minste teams van motoren voorzien en zij daardoor reglementair verplicht zijn om krachtbronnen te leveren als een team geen motor meer heeft. Red Bull zou echter het liefst de Honda-motor houden, omdat zij dan niet de auto hoeven aan te passen aan de Renault-motor. Bovendien blijft het zo een fabrieksteam en hoeft het niet opnieuw samen te werken met Renault, waarmee de relatie sinds de vechtscheiding eind 2018 ernstig is bekoeld. Voorwaarde daarvoor is echter wel dat de ontwikkeling van de motoren moet worden bevroren, omdat Red Bull niet de mogelijkheden heeft om de motor zelf door te ontwikkelen. Hoewel de uitkomst vooralsnog ongewis is, hamert adviseur Helmut Marko erop dat Red Bull snel moet weten of het de motoren van Honda kan overnemen. Marko bezocht de fabriek in Japan afgelopen week, maar kon aan de hand van dat bezoek nog geen definitieve knoop doorhakken. "We hebben nog geen beslissing genomen, maar begin december moeten we weten welke kant het op gaat", zegt hij in gesprek met OE24 . Eerder was die deadline nog eind november. Red Bull moet in ieder geval de jaren 2022 tot 2025 zien te overbruggen. In 2026 komt er een nieuw motorreglement en dan is de kans groter dat nieuwe motorleveranciers de Formule 1 in willen stappen, waarmee Red Bull een deal zou kunnen sluiten. "Het huidige motorreglement is te ingewikkeld en te duur", vindt Marko. "Als de FIA nieuwe motorleveranciers wil, moet het de motoren eenvoudiger en goedkoper worden." Maar eerst heeft Red Bull wel andere zorgen. "We kunnen alleen met Honda-motoren doorgaan als het huidige reglement na 2021 wordt bevroren en we alleen nog maar het onderhoud aan de motoren hoeven te doen." Kan Max Verstappen in Bahrein wel Mercedes verslaan als Mercedes de teugels wat laat vieren? Alles over de GP van Bahrein in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"