De prestaties van Red Bull variëren sterk per circuit. Dat geeft Paul Monaghan namens Red Bull toe, al spreekt hij met klem tegen dat men in Japan succesvol was omdat bandenmanagement daar een minder grote rol zou spelen. Hij geeft dat in Canada aan tegenover onder andere RacingNews365.
"In Japan waren we snel, ja. Maar de energie die op dat circuit door de banden gaat, is fenomenaal. Het is als Silverstone, elke bocht heeft een fenomenale snelheid en staat garant voor een enorme belasting van de banden."
Het team erkent dat er enkele races later in Barcelona juist weer problemen waren met de lange runs. "Ik denk dat ik moet toegeven dat we niet zo goed waren in de long runs in Barcelona. Dat was echter niet het geval in Imola en ook niet in Japan," zo legt hij uit over de wisselende prestaties.
De aankomende races in Oostenrijk en Groot-Brittannië worden gezien als cruciale tests, zeker na het invoeren van verschillende updates. In Canada viel over dat effect nog niet zoveel te zeggen: "Dat ligt hier iets anders, omdat je hier niet van de lange doordraaiers hebt. Het zijn allemaal langzame, korte bochten, gevolgd door een dragrace op een lang recht stuk."
Met name Silverstone wordt daarom gezien als een belangrijke indicator van de nieuwe prestatieverhoudingen. "Silverstone en misschien ook al de Red Bull Ring als het daar echt warm is, zal laten zien waar we qua long runs nu staan ten opzichte van de concurrentie, al kan iedereen ondertussen natuurlijk ook weer de auto veranderen."
Het team blijft realistisch over de uitdagingen die voor hen liggen. "Bandenmanagement is een gebied om aan te blijven werken. Zoals gewoonlijk zal het 'examen' op zondagmiddag ons vertellen of we gelijk hebben, ongelijk hebben of ergens tussenin zitten."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!