Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull tackelt meerdere dilemma's richting 2026: "Wat doe je dan?"

Red Bull werkt momenteel hard aan de ontwikkeling van twee F1-bolides, namelijk die van 2025 én die van 2026. Hoe ligt die verhouding? Technisch directeur Pierre Wache legt het uit in een exclusief gesprek met RacingNews365.

Red Bull wind tunnel
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De auto's van 2025 en 2026 worden gekenmerkt door grote verschillen, maar dat betekent niet dat je helemaal vanaf nul begint. Dat is wat Red Bull technisch directeur Pierre Wache uitlegt in een exclusief interview met RacingNews365. Geleerde lessen van dit jaar kunnen zeker nog van waarde zijn voor 2026, zo legt hij uit.

"Er is veel van wat je van dit jaar leert dat je nog altijd mee kunt nemen naar volgend jaar, alleen niet de basis van de bolide, omdat die compleet anders is volgend jaar. Maar de karakteristieken, de balans van de bolide, de limieten, al die informatie neem je wel mee ook naar de ontwikkeling van volgend jaar."

Vaak gaat het over de nieuwe motoren voor 2026, maar daarbij wordt nog weleens over het hoofd gezien dat ook de auto's dus echt wezenlijk anders eruit komen te zien. Belangrijk, want Wache verwacht dat daar net zoals met de motor grote verschillen gemaakt kunnen worden: "Dat is voor mij natuurlijk interessant, omdat het een grote uitdaging is." 

"Je moet keuzes maken en dat vooral met het oog op het gewicht van de auto. De bolide gaat namelijk zwaar zijn volgend jaar. Het is onze taak een snelle auto te maken en niet een lichte auto, maar dat gaat wel hand in hand. Je kunt bijvoorbeeld wel voor een bepaalde achterwielophanging gaan, maar wat als die dan 2 of 3 kilo zwaarder is, wat doe je dan?", zo schetst de Fransman één dilemma.

Een verrassing in 2026?

Meer gewicht betekent tijdverlies, maar hoeveel ongeveer? "Twee kilo staat denk ik gelijk aan een halve tiende gemiddeld. Dus je moet wel zeker weten dat je iets wint met de richting die je op wil gaan met bijvoorbeeld een achterwielophanging. Het is moeilijk om bepaalde keuzes te maken."

Twee auto's tegelijk in ontwikkeling dus, maar hoe ligt die verhouding momenteel? "Ik denk dat die verdeling op 30-70 ligt op dit moment, waarbij de focus voor 30% ligt op dit seizoen en voor 70% op 2026, al verschilt dat ook nog per afdeling. Bij de afdeling research ligt de focus bijvoorbeeld nu al veel meer op 2026, maar de afdelingen die zich meer op de korte termijn richten, focussen zich nog op dit seizoen." 

En dan volgt natuurlijk de grote glazen bol-vraag. Hoe gaat 2026 qua prestaties en onderlinge verschillen eruitzien? "Het is voor nu nog moeilijk om te zeggen eigenlijk hoe groot de verschillen volgend jaar gaan zijn. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de verschillen volgend jaar groter gaan zijn, omdat we met totaal nieuwe bolides gaan racen." 

Wache sluit ook niet uit dat er een verrassing uit de hoge hoed komt: "Kijk naar 2022, het eerste jaar van het huidige technische reglement. Toen had Ferrari de beste bolide toen we begonnen aan het seizoen."

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

x
Red Bull Oud Red Bull-monteur doet zeer boude voorspelling over Verstappen: "En dan stoppen"