Een kleine tijdreis terug naar eind 2004: Red Bull heeft interesse in de Formule 1 en wil om haar merknaam mondiaal bekend te maken, een team overnemen. De beroemde stal van Eddie Jordan staat op omvallen en de Ierse zakenman zoekt een koper. Red Bull ziet echter niks in de rommel die Jordan heeft achtergelaten en besluit op een andere stal te bieden. In november van dat jaar neemt het energiedrankjesmerk de F1-stal van Jaguar over, om deze om te dopen in Red Bull Racing. Christian Horner is veertien jaar geleden een succesvol teambaas in de Formule 3000, een van de voorlopers van wat nu de Formule 2 is. Met zijn Arden Motorsport wint hij drie opeenvolgende teamtitels. De laatste van die drie wordt gescoord met Robert Doornbos als rijder van een van Horners wagens. Horner wordt door toenmalig F1-baas Bernie Ecclestone gepusht om de stap naar de koningsklasse te zetten. Ecclestone probeert het noodlijdende team van Jordan aan Horner te slijten. "Ik was dichtbij, had bijna ja gezegd", erkent Horner in gesprek bij Beyond The Grid . "Des te langer de gesprekken duurden, des te meer de puinhopen zichtbaar werden. Op een gegeven moment heb ik Jordan aangeboden zijn stal voor een symbolisch bedrag van één pond over te nemen, zodat hij maar van zijn schuldeisers af was." De Ier zou volgens Horner 'helemaal gek' zijn geworden toen hij dat voorstel hoorde. Horner besloot van de deal af te zien. "Ik kende Helmut Marko van het Red Bull-opleidingsprogramma, ik had in 2004 met Vitantonio Liuzzi een coureur die aan het merk verbonden was in één van mijn wagens rijden. Marko en Mateschitz kochten Jaguar en werden helemaal krankjorum van het management dat aan de stal verbonden was. Ze besloten hun eigen poppetjes neer te zetten en ik werd naar Salzburg gevlogen, voor een kennismaking. Mij werd destijds een tweejarige deal voorgesteld, ik begon op 4 januari 2005. Dietrich had de ballen om een 31-jarig broekie aan het roer van een F1-team te zetten." De rest is, zoals men dan zegt, geschiedenis.
Meest gelezen