Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull-teambaas teleurgesteld in concurrentie na nieuwe pitstopregels

Het team van Red Bull lijkt een heel belangrijk voordeel te verliezen in de pitstraat. Jarenlang domineerde de crew daar, maar de concurrentie probeert dat middels nieuwe regels een halt toe te roepen. Teambaas Christian Horner is not amused.

Een pitstop van minder dan twee seconden? Koud kunstje voor de mannen van Red Bull, daar waar de concurrentie grote moeite heeft om die grens te doorbreken. Het wereldrecord van Red Bull staat zelfs op 1,82 seconde. Teambaas Christian Horner is allerminst blij met de nieuwe reglementen, zo laat hij in gesprek met onder meer RacingNews365 weten. "Het is een duidelijke verandering in het reglement. Red Bull is altijd zeer competitief geweest. We hebben het wereldrecord voor de snelste pitstop en meestal de snelste pitstops tijdens het seizoen. Dat is geen toeval. Ik vind het dan ook teleurstellend." Volgens de teambaas van Max Verstappen voegen de nieuwe regels ook niets toe, aangezien de teams er al alles aan gelegen is om een auto veilig de baan op te sturen na een pitstop. "Het is de taak van alle deelnemers om ervoor te zorgen dat de auto veilig is. De straf voor het verliezen van een wiel is hoog, want je moet je auto onmiddellijk stilzetten. Dat is een zware straf als je niet alle vier de wielen goed vast hebt gezet op de auto." Horner ziet de nieuwe reglementen dan ook louter als een poging om Red Bull te dwarsbomen. "Wat wil men dan bereiken met de nieuwe technical directive (TD)? Ik ben daar niet zeker van, want de nieuwe TD is zeer complex. Natuurlijk, als je in een competitieve omgeving niet verslagen kunt worden is het logisch dat je concurrenten je af willen remmen. Dat is wat hier gebeurt." Mercedes-teambaas Toto Wolff deed alsof zijn neus bloedde. De Duitse renstal wordt gezien als de aanstichter van de reglementswijzigingen. "Om eerlijk te zijn heb ik geprobeerd om de nieuwe TD te lezen, maar het is zeer complex. We hadden intern enkele vragen bij bepaalde dingen. Het zijn echter de technische mensen, inclusief de sportief directeur, die verantwoordelijk zijn voor dat gedeelte."

x
Positief tegengeluid Vettel werpt blik op Red Bull: "Zeer waarschijnlijk"