"Ik denk dat het concept goed is, waarbij de insteek is dat de coureurs elkaar veel beter kunnen volgen. Dat juich ik alleen maar toe", begint Horner zijn verhaal bij Sky Sports. De Brit ziet echter ook nadelen bij de nieuwe regels. Zo zal het gewicht van de auto's wederom toenemen, waarbij de wens van de coureurs juist was om lichtere auto's te verkrijgen. "Dat is geen positieve ontwikkeling. De auto's worden steeds zwaarder en daar moeten we verandering inbrengen." "Maar ik denk dat de basis van wat ze willen bereiken met de nieuwe regels goed is. Het is belangrijk dat we hierin als collectief werken aan de gebieden waar de regels nog aangescherpt moeten worden, zodat we het belang van de sport centraal stellen." Horner heeft wel één aspect dat hij graag wil veranderen, cq. vertragen: de invoering van het maximum budget in de Formule 1. De teams mogen vanaf 2021 nog 'slechts' € 175 miljoen per jaar versleutelen aan de ontwikkeling van hun auto's en het runnen van het team, exclusief de salarissen van de coureurs, management en marketing. Een gevolg hiervan is dat de teams volgend seizoen astronomische bedragen uit zullen geven om goed voorbereid aan de start te staan in 2021. "De budget cap wordt geïntroduceerd, waarbij het mijn voorkeur heeft om de introductie hiervan uit te stellen tot 2022. Dat geeft ons meer tijd om het concept aan te scherpen en waakt ervoor dat niet alle ontwikkelingskosten in 2020 gaan vallen, het laatste jaar zonder de budget cap. Volgend seizoen wordt een extreem duur jaar, doordat de nieuwe regels het jaar erna ingaan", legt Horner uit. Over het geheel is de Red Bull-teambaas positief over de reglementen, waarbij er nog wel invulling gegeven moet worden aan diverse zaken. "Verandering kan soms beangstigend zijn, maar je moet het omarmen. Red Bull omarmt de nieuwe regels, waarbij we slimme technische mensen in dienst hebben die ervoor gaan zorgen dat we zo sterk als mogelijk voor de dag komen."
Meest gelezen