Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Red Bull tot drie maal toe gepakt door Ferrari: "Gek dat je alsnog tweede wordt"

Charles Leclerc kwam na een felle strijd met de Red Bulls van Max Verstappen en Sergio Perez als tweede over de streep tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Teambaas Fred Vasseur vindt het jammer, maar heeft wel wat grapjes in huis.

Leclerc Perez Verstappen Las Vegas
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari heeft het hele jaar nog niet zo hard met Red Bull op het circuit kunnen strijden als tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Charles Leclerc raakte bij de start weliswaar zijn leidende positie kwijt aan Max Verstappen, maar werd nooit op een grote achterstand gereden en was in de eerste stint zelfs sneller dan zijn Nederlandse concullega. De Monegask haalde Verstappen in en leek te gaan profiteren van een straf voor de Red Bull-coureur, totdat de safety car opnieuw naar buiten kwam.

Verstappen en Sergio Perez doken naar binnen en beschikten over nieuwere harde banden in de slotfase. Leclerc moest Verstappen uiteindelijk definitief laten gaan, maar stelde wel nog de tweede plaats veilig met een geweldige inhaalactie op Sergio Perez in de laatste ronde. Ferrari-teambaas Fred Vasseur heeft genoten van de race.

"Ik denk dat dit de leukste race van het jaar was", vertelt Vasseur, die grapt over de uitkomst. "Het blijft een gek gevoel dat je vanaf poleposition start, drie keer een Red Bull inhaalt en toch tweede wordt. Dat is niet normaal, maar ik denk dat de safety car op het slechtst mogelijke moment naar buiten kwam. Charles reed net vier rondjes op nieuwe harde banden. Toch heeft hij het geweldig gedaan. Het is wat het is."

Nieuwe pitstop geen optie voor Ferrari

Volgens Vasseur was het geen optie om Leclerc nog een keer naar binnen te halen. "Dan spreken we over een wat als-scenario. We hebben niet overwogen om Charles te laten stoppen, want het grote voordeel voor Max was dat hij tien rondjes eerder was gestopt. Je weet op dat moment niet wie er gaan stoppen en welke gevolgen dat heeft voor de posities op de baan. We hadden wel door dat we het beter voor elkaar hadden qua bandenslijtage, zeker op de mediums."

Vasseur zag dat Verstappen het lastig had op het circuit in Sin City. "Max verpestte zijn banden eerder dan wij tijdens de eerste stint. Ik weet niet zeker of het hetzelfde was op de harde banden, maar ik had wel het gevoel dat we in de slotfase inliepen op Max, terwijl zijn banden vijf of zes rondjes jonger waren dan die van Charles."

"Ik zei een ronde eerder al dat Charles het ging proberen bij Perez", verwijst Vasseur lachend naar de mooie inhaalactie van zijn pupil. "Maar ik zag het verschil op mijn monitor en riep: 'wow, nee, dat gat is te groot'. Ik was wel een beetje verrast dat het lukte, minder verrast dan Checo, maar het was een mooie actie. Charles was tot op het bot gemotiveerd."

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Marko hangt Red Bull-toekomst op aan Verstappen na dreigende schorsing