De nasleep van de Grand Prix van Canada verliep zeer chaotisch, aangezien Red Bull een protest tegen George Russell indiende wegens een incident met Max Verstappen tijdens de safety car. Het betrof twee aanklachten, gericht op roekeloos rijden en de wagenlengtes richting de safety car. Russell trapte immers hard op de rem tussen bocht 12 en 13, waardoor Verstappen zelfs even voor hem terechtkwam en er een gat naar de safety car ontstond.
De tweede aanklacht over de wagenlengtes ging echter ook over een ander moment. Alle coureurs werden door de pitstraat geleid, omdat de beschadigde auto van Lando Norris op het rechte stuk stond. Bij het uitrijden van de pitstraat liet Russell wederom tweemaal een gat naar de safety car vallen, iets waar Verstappen direct over klaagde over de boordradio. Red Bull protesteerde daar dan ook tegen.
Niet veel later werd dat protest echter eigenhandig ingetrokken door Red Bull. De reden? Motorsport Magazin meldt dat het team uit Milton Keynes niet op de hoogte was van een gloednieuwe regel, artikel 26.1 c) van het sportief reglement om precies te zijn. Die regel schrijft voor dat coureurs in marshallsectoren waar tijdens de safety car dubbel geel van kracht is, de aangegeven deltatijd niet mag worden overschreden. Eerder verkleinden coureurs juist onderlinge verschillen qua racetempo en de FIA ziet dat liever niet meer in zulke sectoren. De snelheidslimiet ligt nu dan ook vrij laag.
Het leidde ertoe dat Russell het gat liet vallen om aan zijn deltatijd te voldoen. Wie naar zijn boordradio van dat moment luistert, hoort ook dat Russell direct aangeeft dat hij zich aan de deltatijd moet houden. Een vergissing van Red Bull zorgde dan ook voor een ingetrokken protest.
Overigens was er niet alleen verwarring bij Red Bull. De FIA stelde namelijk ook een onderzoek in naar Esteban Ocon, die ook in bocht twee hard op zijn rem drukte. Carlos Sainz klapte bijna achterop, maar Ocon kreeg uiteindelijk geen straf. Dat had ook te maken met de deltatijd.
Ook interessant:
Het venijn zat in de staart tijdens de Grand Prix van Canada. Lando Norris crashte, Max Verstappen profiteerde én Red Bull tekende zonder succes een protest aan tegen winnaar George Russell. Genoeg om na te bespreken dus, iets wat Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid doen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!