Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull uit kritiek op Renault: 'De stopwatch liegt niet'

Het Formule 1 team van Red Bull Racing is nog altijd niet tevreden over motorleverancier Renault. De prestaties van de Franse motor blijven achter bij die van de concurrentie.

Ondanks de recente successen van Max Verstappen en Daniel Ricciardo is Red Bull nog niet tevreden over motorleverancier Renault. Het F1-team komt nog altijd vermogen tekort ten opzichte van Mercedes en Ferrari. Hierdoor verliest het team veel tijd op de rechte stukken en moet het concessies maken bij het afstellen van de auto. " De motor is nog altijd erg gevoelig bij de acceleratie op het punt dat het vermogen vrijkomt. Daarnaast trekt de motor niet altijd vol door. Mercedes en Ferrari rijden met meer downforce dan ons. Ze gebruiken een monkey seat (vleugeltje boven de uitlaat red.) en een grotere achtervleugel, maar hun (top)snelheid is nog altijd erg indrukwekkend." Red Bull moet concessies maken en kan niet met dezelfde hoeveelheid downforce rijden, omdat het anders nog meer verliest op de rechte stukken. Ondanks de aanpassingen in de set-up verliezen Verstappen en Ricciardo nog altijd een halve seconde per ronde puur op motorvermogen. Horner is ervan overtuigd dat Red Bull niet alleen tijdens de kwalificatie flink tekort komt. Voor 2018 heeft de teambaas de hoop dat dit gaat veranderen. " Ik geloof niet dat het alleen de kwalificatie is, maar ook tijdens de race. Als we wat extra vermogen kunnen vinden deze winter dan bevinden we onszelf daardoor in een veel betere positie voor volgend seizoen."

De Red Bull-teambaas is hard in zijn oordeel over Renault: " De stopwatch liegt niet. Praten is makkelijk, maar het gaat om de prestaties op de baan die tellen." Eind 2018 loopt het contract tussen Red Bull en Renault af. Grote vraag is dan ook in hoeverre de samenwerking volgend jaar wel optimaal is. " We zien dat ze erg hard werken en hopelijk kunnen ze door dat stabiele regels inlopen op de top."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"