Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull verdedigt bandenfluisteraar Perez: "De marges zijn klein"

Sergio Perez had in Abu Dhabi wat meer moeite met de banden dan teamgenoot Max Verstappen. Teambaas Christian Horner legt uit wat een mogelijke oorzaak daarvan zou kunnen zijn.

Sergio Perez moest in Abu Dhabi opnieuw teamgenoot Max Verstappen voor zich dulden. De Mexicaan kwam 10 seconden later over de finish dan de tweevoudig wereldkampioen, mede doordat hij een tweede pitstop moest maken. Red Bull koos er bij Perez voor om na de medium band, waarop hij de race startte, tweemaal naar binnen te gaan voor een nieuw setje harde banden. Verstappen kon echter een langere stint rijden op de mediums, waardoor hij wel voor de snellere éénstop-strategie kon gaan.

Kleine marges

Vaak wordt de Mexicaan een bandenfluisteraar genoemd, maar in Abu Dhabi leek dat dus niet zo te zijn. Red Bull-teambaas Christian Horner legt uit aan RacingNews365 waardoor dat zou kunnen komen. "Wat we dit jaar hebben gemerkt, is dat de marges zo klein zijn", begint Horner. "Eén tandje meer of minder voorvleugel, een klein beetje rijhoogte meer of minder, of een kleine hoeveelheid mechanische balans kan een drastisch effect hebben op de levensduur van de banden." "Checo heeft veel races gereden waarin hij fantastisch was met de banden. In de race in Abu Dhabi was het de eerste stint die hem in de problemen bracht. De rechter voorband was aanzienlijk aan het slijten, zeker in vergelijking met Charles (Leclerc) en Max (Verstappen)." "Dat zorgde ervoor dat hij uit zijn ritme raakte en we een pitstop moesten maken. Dat zou de éénstopper in gevaar brengen, dus was de tweestopper een meer aanvallende optie", aldus Horner.

Viaplay
x
Live Kwalificatie Formule 1 GP China 2024