Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull verklaart enorme gat tussen Verstappen en Perez: "Max is daar exceptioneel in"

Max Verstappen was ruim 2.7 seconden sneller in de regen dan Sergio Perez tijdens VT3. Hoe kan dat gat toch zo groot zijn?

Na een enerverende derde vrije training in Canada, op een natte baan, was het Max Verstappen die bovenaan het scorebord stond. Alleen Charles Leclerc kon nog enigszins in de buurt komen, terwijl de rest van de concurrentie ver achterbleef. Onder meer Sergio Perez bleef ver verwijderd van de tijden van Verstappen en Leclerc. 2,7 seconden gaf hij maar liefst toe. Terugblikkend op VT3 vertelt Horner dat het een lastige sessie was. "Het is heel zwaar voor de coureurs", vertelt hij bij Sky Sports . "Het circuit was in het begin wat nat, maar werd vervolgens droger, terwijl het aan het einde van de sessie weer heel nat werd. Het zicht is hier vrij slecht, want deze auto's met hun grote brede banden zorgen voor veel spray." Toch was het een prima sessie voor Red Bull, zegt Horner. "We hebben veel goede informatie kunnen verzamelen. Het heeft er alle schijn van dat deze regen blijft hangen in aanloop naar de kwalificatie. Max had een hele goede sessie. Hij vond heel snel zijn ritme en kon gewoon blijven gaan, terwijl Checo juist niet in zijn ritme kwam. Maar daar maak ik me geen zorgen over, hij zal het ritme voor de kwalificatie gewoon weer vinden."

Exceptioneel

Daardoor was het gat tussen Verstappen en zijn teamgenoot enorm. De 2.7 seconden verschil ontstond volgens Horner simpelweg door het feit dat de Mexicaan zijn banden niet aan de praat kreeg, niet omdat hij zoveel langzamer dan Verstappen zou zijn in deze omstandigheden. "Wat we kunnen doen om Checo te helpen? We moeten hem gewoon de data geven. Daar zal hij in aanloop naar de kwalificatie naar kijken. In het tweede deel van VT3 wist hij zijn banden niet werkend te krijgen, terwijl het aan het begin van de training wel lukte."" "Ik maak me dus geen zorgen, want we weten dat Checo goed is in de regen. Maar Verstappen is exceptioneel goed in het opwekken van temperatuur in de banden, met zijn agressieve stijl. Dan komt de auto in een window waarin deze gewoon werkt." De bandentemperatuur is dus het belangrijkste, benadrukt de Britse teambaas nog maar eens. "Het draait om de temperatuur. Je hoort alle coureurs het hebben over de temperatuur van de voorbanden. Het is lastig in te schatten: wat is het moment waarop je van de regenbanden naar de intermediates gaat? Dat wordt pittig", zo blikt hij vooruit op de kwalificatie. Bepaalt het team of de coureur het 'overstapmoment' eigenlijk? Horner legt uit. "Het is een combinatie van twee dingen. Het is makkelijk voor ons om te zeggen dat het moment daar is, maar het kan ook zo zijn dat de eerste sector droog is en de tweede heel nat. Dan werk je samen met de coureur om de juiste keuze te maken."

Kwali vs. race

Daar waar de kwalificatie op zaterdag waarschijnlijk in natte omstandigheden wordt verreden, lijkt dat tijdens de race niet zo te zullen zijn. Hoe bepaal je dan de juiste afstelling? "Je moet een compromis sluiten", verklaart Horner. "Je wil een goede plek op de grid veroveren. Je kan hier weliswaar inhalen, maar de temperatuur zal morgen naar verluidt weer heel anders zijn." "Het gaat er in ieder geval om dat je een afstelling vindt waarbij de coureur zich comfortabel voelt in de regen, maar tegelijkertijd moet de auto niet te veel downforce hebben, want dat kan in de race killing zijn", aldus de teambaas.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris