Ondanks alle problemen scoorde Verstappen een tweede stek tijdens de race, iets wat als een overwinning voelde voor het team na alle problemen van het weekend. Desondanks werd de prijs redelijk koeltjes ontvangen, want was als de motor wel zijn werk had gedaan?
Zaterdag werd nog gedacht dat de problemen zoals misfiring, moeizaam schakelen, bokken van de motor, slechte engine braking, lagen aan de kwalificatiemodus van de motor. Zondag werd duidelijk dat dit niet het geval was en de gehele race werden Ricciardo en Verstappen achtervolgd door de 'gehandicapte' motor van Renault.
Na afloop heeft adviseur Helmut Marko wel een verklaring voor de problemen van Renault. "Ze hebben geen testbank waarop ze een hoge luchtvochtigheid kunnen simuleren." Juist in Singapore, waar de luchtvochtigheid rond de 80% lag is dit een handicap. De problemen die tijdens het GP-weekend ontstonden waren niet eerder naar voren gekomen tijdens simulaties op de testbank. Renault probeerde de problemen na de kwalificatie op te lossen, maar slaagde daar niet in. Volgens teambaas Horner was het een zaak van 'om de problemen heen rijden'. "Max en Daniel moesten de versnellingen altijd volledig doortrekken. Op het moment dat zij eerder over zouden schakelen stopte de motor ermee. Deze rijstijl kost veel tijd op een stratencircuit."
Meest gelezen