Het DAS-systeem van Mercedes hield de gemoederen al sinds de wintertest in februari bezig. Red Bull was destijds al van mening dat het systeem illegaal was en had al een officieel protest aangekondigd in Australië, maar daar werd niet gereden. In Oostenrijk besloot het vrijdagmiddag alsnog het officiële protest in te dienen. De stewards kwamen na lang onderzoek en overleg tot de conclusie dat het DAS-systeem van Mercedes legaal is. Dit betekent dat Mercedes het systeem in 2020 mag blijven gebruiken, maar geeft tevens een vrijbrief aan andere teams om ook een dergelijk systeem te ontwikkelen. Een domper voor Red Bull? Of heeft het team zelf een dergelijk systeem achter de hand? Met het DAS-systeem kan een coureur, door aan het stuur te trekken, de wielen op het rechte stuk wat rechter zetten. Op deze manier vermindert de rolweerstand, slijten de banden minder en neemt de topsnelheid toe. Volgens Red Bull was dit een illegale handeling, met als verdediging dat een stuurwiel is om mee te sturen en dat er sprake zou zijn van bewegende, aerodynamische componenten aan een auto in de vorm van een actieve ophanging. De uitspraak van de wedstrijdleiding komt niet als een verrassing, aangezien Mercedes al aangaf dat het in de afgelopen jaren frequent contact had gehad met de FIA over het systeem en de reglementen.
Meest gelezen