Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug

Tweede vrije training

  • 1 HAM 1:25.606
  • 2 BOT 1:25.782
  • 3 RIC 1:26.421
VT3 za 08 aug 12:00 13:00
Quali za 08 aug 15:00 16:00
Race zo 09 aug 15:10 17:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
gbr Uitslag VT2
Start GP Groot-Brittannië (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Red Bull verliest protest: DAS-systeem Mercedes is legaal

De Formule 1-stewards hadden er liefst zes uur voor nodig, maar kwamen tot de conclusie dat het DAS-systeem van Mercedes legaal is. Een domper voor Red Bull.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Het DAS-systeem van Mercedes hield de gemoederen al sinds de wintertest in februari bezig. Red Bull was destijds al van mening dat het systeem illegaal was en had al een officieel protest aangekondigd in Australië, maar daar werd niet gereden. In Oostenrijk besloot het vrijdagmiddag alsnog het officiële protest in te dienen.

De stewards kwamen na lang onderzoek en overleg tot de conclusie dat het DAS-systeem van Mercedes legaal is. Dit betekent dat Mercedes het systeem in 2020 mag blijven gebruiken, maar geeft tevens een vrijbrief aan andere teams om ook een dergelijk systeem te ontwikkelen. Een domper voor Red Bull? Of heeft het team zelf een dergelijk systeem achter de hand?

Met het DAS-systeem kan een coureur, door aan het stuur te trekken, de wielen op het rechte stuk wat rechter zetten. Op deze manier vermindert de rolweerstand, slijten de banden minder en neemt de topsnelheid toe. Volgens Red Bull was dit een illegale handeling, met als verdediging dat een stuurwiel is om mee te sturen en dat er sprake zou zijn van bewegende, aerodynamische componenten aan een auto in de vorm van een actieve ophanging.

De uitspraak van de wedstrijdleiding komt niet als een verrassing, aangezien Mercedes al aangaf dat het in de afgelopen jaren frequent contact had gehad met de FIA over het systeem en de reglementen.

34 reacties

    Breaking Drie teams willen in beroep gaan tegen straf Racing Point