Toen Daniel Ricciardo in 2018 besloot over te stappen van Red Bull naar Renault hoopte hij in zijn eerste jaar in Franse dienst al een podium te kunnen pakken. Daarop moest hij echter nog een jaar langer wachten. Het eerste jaar van de samenwerking werd namelijk geen onverdeeld succes. Nico Hulkenberg zat hem dichter op de huid dan Esteban Ocon dit jaar en Renault moest het vooral hebben van onverklaarbare uitschieters. De vraag rees of Ricciardo er wel goed aan had gedaan Red Bull te verlaten. Een jaar later verstommen die geluiden. Ricciardo presteert op de toppen van zijn kunnen en schurkte in meerdere races al tegen de top drie aan. Op de Nurburgring mocht hij eindelijk weer champagne spuiten, voor het eerst sinds zijn overwinning in de straten van Monaco in 2018, toen nog met Red Bull. Natuurlijk wisten Renault en Ricciardo dat het tijd zou kosten om de weg naar voren in te zetten en te vervolgen. Maar de reactie na de kwalificatie op de Nurburgring - zijn derde plaats op zondag was toen nog niet eens een feit - sprak boekdelen. Op de vraag of hij het vertrouwen heeft dat Renault nu steevast mee kan knokken in de strijd om de derde plaats bij de constructeurs, klinkt een overtuigend: "Yes. Een hele langgerekte yes. Dat is het antwoord op je vraag." "Vorig jaar was het zo inderdaad zo dat we slechts af en toe hele goede races reden. Dat was eigenlijk heel erg frustrerend. Dit jaar zijn we daarom heel blij met de constantheid die we laten zien. We zitten er goed bij op de zaterdagen én de zondagen en dat op alle type circuits", zo vertelt hij ten overstaan van onder andere RacingNews365. "We hebben nu echt een hele complete auto. Natuurlijk, hij is nog niet zo snel als de Mercedes, maar het is wel een auto waarmee we tot de laatste snik vooraan in het middenveld mee kunnen vechten", aldus de opgeluchte Ricciardo. Net nu de stijgende lijn is ingezet, komt het seizoen 2021 steeds dichterbij. Volgens jaar verlaat hij Renault voor opnieuw een switch naar een ander team. Hij verkast naar McLaren, het team dat op dit moment juist terrein lijkt te verliezen ten opzichte van Renault. Mogelijk kan dat team stappen zetten als daar de Renault-motor plaats maakt voor Mercedes-power. Met medewerking van Dieter Rencken. Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen