De uitlaat van een Formule 1-auto werd tot aan dit seizoen niet gezien als een onderdeel van de motor, omdat teams deze zelf - onafhankelijk van hun motorleverancier - konden ontwikkelen. Dit onderdeel mocht tot en met 2020 bovendien ongelimiteerd vervangen worden. Vanaf dit jaar is dat anders. Omdat de teams de uitlaat zo vaak als ze wilden mochten vervangen, werd er veel tijd en geld gespendeerd aan de ontwikkeling van dit onderdeel. In het verleden kwam het voor dat teams wel eens twee uitlaten per weekend gebruikten, omdat het mocht en de ene uitlaat daardoor meteen tot de limiet kon worden gebruikt. Om kosten te verlagen is er daarom voor gekozen om vanaf dit jaar ook een limiet in te stellen op het aantal uitlaten dat er per coureur mag worden gebruikt. Deze limiet is gezet op acht, zodat er gemiddeld ongeveer een uitlaat per drie races kan worden gebruikt. Max Verstappen en Sergio Perez kregen in aanloop naar de Grand Prix van Portugal in ieder geval al een nieuwe uitlaat op hun RB16B geschroefd. Met hen zijn zes andere coureurs. Beide Ferrari-, AlphaTauri- en Alfa Romeo-coureurs krijgen ook een nieuwe uitlaat. Voor Tsunoda is het al de derde uitlaat, voor de rest de tweede van de in totaal acht toegestane onderdelen. De straf voor het overtreden van de limiet is tien plaatsen op de grid bij een eerste overtreding en vijf bij elke keer dat er daarna nog eens wordt gewisseld.
Meest gelezen