Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull werkt aan eigen versie McLaren-truc

Red Bull werkt aan een eigen versie van het remsysteem wat de McLaren zo dominant lijkt te maken, zo heeft RacingNews365 begrepen.

In de hitte van Miami was het McLaren dat haar belangrijkste troefkaart uitspeelde door de temperatuur van de achterbanden uitstekend onder controle te houden. Het stelde Oscar Piastri en Lando Norris in staat afstand te nemen van Max Verstappen, toen ze hem eenmaal in hadden gehaald.

Red Bull werkt aan een updatepakket dat men gedurende meerdere van de aankomende races uit zal rollen, met een belangrijke nadruk op het ontwerp van de achterremmen. Het systeem van McLaren is gecontroleerd door de FIA, maar op alle vlakken volledig legaal bevonden. Meerdere teams, waaronder Red Bull, maar Ferrari en Mercedes evengoed, werken nu aan een eigen versie van het ontwerp. Het ontwikkelingsproces zou in het geval van Red Bull al in Australië zijn begonnen.

Zoals technisch analist van RacingNews365, Paolo Filisetti, eerder al schreef, gebruikt McLaren de luchtstroom om de remmen te koelen op zo'n manier die de concurrentie nog niet volledig heeft weten te doorgronden. Het koelen van de remmen door vloeistoffen is immers strikt verboden.

Als Red Bull's chief engineer Paul Monaghan gevraagd wordt naar de situatie legt hij ten overstaan van onder andere dit platform uit dat er geen 'Harry Potter'-oplossing bestaat voor het probleem: "Als je voortdurend glijdt, worden je achterbanden waarschijnlijk te warm", zo begint hij met het intrappen van een open deur.

"Maar we hebben stappen gemaakt. Dat zie je niet, maar het gaat om stapsgewijze progressie. Het maakt niet dat het Harry Potter-tijd is. Het is niet zo dat we met het toverstafje zwaaien en er opeens bovenop zitten. Het gaat om grondig en goed engineering werk met slimme mensen, waardoor we stukje bij beetje die achterstand weg trachten te werken."

"We zijn vrij om te doen wat we willen en wanneer we dat willen. Maar we hebben ook een maximaal aantal manschappen beschikbaar. We hebben met een budget te werken en meer van die dingen die ons beperken, maar het doel blijft om de best mogelijke auto te bouwen en die te blijven verbeteren."

"Uiteindelijk doet iedereen dat en de vraag daarbij is of wij het sneller doen, waardoor we de partijen voor ons kunnen inhalen."

Welk tijdschema hangt er aan de beoogde update? De remupdate zou klaar kunnen zijn voor Spanje of Canada, waarbij Canada net iets meer voor de hand ligt. Men lijkt ook niet te snel te veel uit willen rollen en in Spanje worden natuurlijk ook de nieuwe regels ten aanzien van flexwings ingevoerd. Teveel veranderingen in één keer kan het lastig maken om te bepalen welke resultaten wáár het resultaat van zijn.

Ook interessant:

Verstappen wacht weekend van de waarheid in Imola

De GP op Imola is de race die Marko typeerde als de race waarin Red Bull en Verstappen de laatste stap richting McLaren moeten kunnen zetten. Reëel of ijdele hoop, Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?

Praat mee!

x
Gekkenhuis! Coronel op eerste rij bij test Verstappen: "Compleet gekkenhuis!"