De Formule 1 keert na de zomerstop terug op het circuit van Zandvoort voor de Grand Prix van Nederland. Maar door de verplichte sluiting van de fabrieken is het onwaarschijnlijk dat er grote updates worden geïntroduceerd. Daarbij spelen ook de kenmerken van het circuit in de Noord-Hollandse duinen een rol, want de kans is groot dat de afstellingen van twee eerdere races, op aerodynamisch en dynamisch gebied, opnieuw worden ingezet.
We verwijzen daarbij naar de GP's van Oostenrijk en Hongarije. Het eerste circuit wordt gekenmerkt door een medium tot hoog niveau van downforce, en het tweede circuit heeft een hoog niveau van downforce. De afstelling voor Zandvoort zal dus een soort mix worden.
Met name Ferrari zal naar verluidt een specifieke combinatie van deze twee configuraties toepassen. Daarmee probeert het team niet alleen downforce via de vleugels te genereren, maar vooral ook een nauwkeurige dynamische balans te bereiken, met specifieke aandacht voor bepaalde delen van het Nederlandse circuit die worden beschouwd als sleutelpunten om de performance van de SF-25 tot uiting te brengen.
Men zou kunnen concluderen dat de nadruk op de voertuigdynamiek het logische gevolg is van wat we tijdens de race in Hongarije hebben gezien. We willen hiermee zeggen dat een verhoging van de bandenspanning tijdens de laatste stint in Boedapest heeft aangetoond dat, ondanks de introductie van de nieuwe achterwielophanging sinds de GP van België, er geen goede setup werd gekozen om de slijtage van de 'plank' onder de auto gedurende de hele race onder controle te houden.
Er schijnt een grondige analyse te zijn uitgevoerd van wat er dat weekend is gebeurd. In Zandvoort zouden er gerichte tegenmaatregelen genomen moeten worden om te voorkomen dat de effectiviteit van de nieuwe ophanging op dynamisch niveau teniet wordt gedaan.
Ook Red Bull presteerde in Hongarije ondermaats. De oorzaken hiervan waren uiteraard anders dan die van Ferrari, maar ze vertoonden wel enige gelijkenis, aangezien ze te maken hadden met de balans van de RB21. In Nederland zal het team uit Milton Keynes kleine updates introduceren die verband houden met de verdeling van de aerodynamische belasting. Het doel is om de auto minder ondersturend te maken dan in de laatste races, en dus wendbaarder te maken op het krappe circuit van Zandvoort.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!