Het circuit van Interlagos is niet op het lijf geschreven van Red Bull. Daarvoor is het circuit niet bochtig genoeg en verliezen Verstappen en Ricciardo teveel tijd op de rechte stukken. Met name de derde sector, vol gas het oplopende rechte stuk bij start/finish op, doet veel pijn. Volgens calculaties van het team verlies het door motorvermogen acht tienden tot een volle seconde per ronde op de rechte stukken. Sector twee is 'Red Bull-land' en daarin winnen Verstappen en Ricciardo vier tot vijf tienden terug. Daar ligt volgens Red Bull ook de sleutel tot succes tijdens de race.
Het tijdverlies op de rechte stukken zal minder zijn doordat Mercedes en Ferrari hun party modus niet kunnen gebruiken. Dit betekent dat het gat in vermogen kleiner zal zijn. Red Bull wil toeslaan in de tweede sector waar de wegligging van de RB14 fenomenaal is. Tijdens de race vanavond zijn de temperaturen aanzienlijk hoger dan gisteren, iets wat in het voordeel werkt van team met een goed chassis. Verstappen bewees in Mexico wederom hoe goed zijn RB14 is. In de bochten stond er geen maat op de Nederlander die bovendien zijn bandenslijtage perfect onder controle hield. Daar waar de Mercedes-coureurs noodgedwongen een extra stop maakten, hadden de Red Bull-coureurs alles onder controle. Tijdens de race bedraagt de buitentemperatuur een kleine 30 graden en loopt de baantemperatuur verder op, wat consequenties heeft voor de bandenslijtage. Dit weekend was het nog niet eerder zo warm op het circuit van Interlagos. De toppers willen allen proberen om met slechts een pitstop de race uit te rijden. Met relatief kleine verschillen tussen de topteams zal bandenmanagement een cruciale rol gaan spelen tijdens de Braziliaanse Grand Prix. Voor Verstappen ligt daar ook de kans op succes.
Meest gelezen