Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Red Bull wist 'potentiële ramp' af te wenden: "Anderen gleden wel uit over die bananenschil"

Max Verstappen is kampioen en Red Bull zal snel volgen. Na een zenuwslopend seizoen in 2021 wist Red Bull ook dit jaar te imponeren. Technisch kopstuk Rob Marshall, Chief Engineering Officer bij het team van Verstappen, kan zijn geluk niet op.

Verstappen world champion
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voor het tweede seizoen op rij wist Max Verstappen de wereldtitel Formule 1 voor zich op te eisen. Vorig jaar bleef het daarbij voor Red Bull, maar in 2022 lijkt alleen een bizarre wending het team nog van de constructeurstitel af te kunnen houden.

Rob Marshall, Chief Engineering Officer bij Red Bull, is in zijn nopjes met de titel van Verstappen, zo vertelt hij in de F1 Nation Podcast. "Oh, dit is briljant! We hadden al zo lang een lastige periode ten tijde van de Mercedes-dominantie, en om dan vorig jaar en dit jaar kampioen te worden bij de coureurs is heel speciaal!", geniet hij.

RB18 niet dominant

En dat terwijl Max Verstappen na de GP van Australië nog op een straatlengte achterstand van Charles Leclerc en Ferrari stond. Red Bull was twee maal uitgevallen, tot frustratie van de Nederlander. Toch vochtten ze zich terug en is de titel met nog vier races te gaan binnen.

Marshall benadrukt echter dat Red Bull echt niet zo dominant is als de score doet vermoeden. "We wisten dat het niet gemakkelijk zou gaan worden, dat is het nog steeds niet, maar in het eerste deel van het jaar had Ferrari de betere bolide en waren ze ons net, marginaal, voor. Nu zijn wij een beetje beter, maar dominant zijn we zeker niet."

Potentiële ramp

Bovendien was het na dat slopende 2021-seizoen, waarin Red Bull er tot aan de laatste snik alles aan deed om de titel te pakken, niet zeker of het team dit seizoen wederom competitief zou kunnen zijn. Het was immers het team dat als laatste de focus volledig naar dit jaar had verlegd.

Toch had men al snel door dat de RB18 een goede bolide was. "Het is altijd lastig om in te schatten of je het goed hebt gedaan of niet als er nieuwe regels komen. Toen we bij de eerste testdagen aankwamen, merkten we dat we niet heel ver van de pace vandaan zaten."

"Bovendien leken we geen problemen te hebben, die andere teams juist wel hadden", zo doelt hij voornamelijk op porpoising. "Daar hebben sommige teams nog last van! Ik denk niet dat we een supergeweldig design hadden, maar we hebben de bananenschillen waar de andere teams wel over uitgleden weten te vermijden."

En dat terwijl het flink mis had kunnen gaan, snapt ook Marshall, die wijst op de volledig nieuwe auto. "Er was geen bout of moertje hetzelfde op de auto van 2022 ten opzichte van die van 2021. De aerodynamica, het chassis, alles was nieuw! De versnellingsbak, niets konden we meenemen. Het was dus een potentiële ramp, maar gelukkig ging alles goed!"

"In de loop van het seizoen hebben we de plooien, de kleine problemen, glad weten te strijken, waarop we verder konden bouwen. Het is een heel goed seizoen geweest!", aldus het Red Bull-kopstuk.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull gaan Mercedes de genadeklap uitdelen

In de nieuwste RacingNews365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de GP van de Verenigde Staten, waar Max Verstappen en Red Bull de genadeklap uit kunnen delen aan Mercedes (en Ferrari). Beluister 'm hieronder.

Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Verenigde Staten 2022 RN365 Nieuwsdossier

3 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
EXCLUSIEF Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"