Red Bull kan terugkijken op een succesvol seizoen. De Oostenrijkse renstal won voor het eerst sinds 2013 zowel de constructeurtitel als de coureurstitel. Maar toch waren er een aantal smetten die dat feestje een klein beetje minder glans gaven. Er was heel wat controverse rondom Red Bull, dat de budgetcap in 2021 zou hebben overschreden. Concurrenten waren erg uitgesproken en vonden dat het team hard gestraft moest worden. Red Bull-teambaas Christian Horner kijkt in gesprek met onder andere RacingNews365 terug op het succesvolle jaar en erkent op zowel de slechte als de goede dagen veel te hebben geleerd. "Kijk, in het leven en vooral in deze sport leer je altijd. Je leert op de dagen dat je verliest en je leert op de dagen dat je wint", begint Horner bijna filosofisch. "Je leert over alles wat er in deze sport gebeurt. Dat geldt voor alle betrokkenen. De dag dat je denkt dat je alles weet, is de dag dat je begint te verliezen. We kunnen veel leren van dit jaar." "Enorme positieve punten, een fenomenaal jaar voor het team, de coureurs, onze partners. In een jaar waarin we helaas onze oprichter hebben verloren, hebben we het meest succesvolle jaar ooit gehad. Dit is een eerbetoon aan hem."
Horner: "Dat zit sommige concurrenten niet lekker"
Dat Red Bull zoveel kritiek kreeg dit seizoen komt volgens Horner mede doordat ze het sterkste team waren. Daarnaast denkt Horner dat sommige fabrieksteams het niet echt kunnen verdagen om verslagen te worden door een simpel energiedrankjesmerk. "Je leert altijd, en iemand anders zal daar op een gegeven moment problemen mee hebben. Hoe sterker je wordt, hoe scherper de messen worden geslepen. Dat hebben we dit jaar een beetje ervaren. En de snelste manier om impopulair te worden in deze paddock is om te winnen, en vooral door constant te winnen." "We zijn een dochteronderneming van een energiedrankmerk die het opneemt tegen fabrieksteams en historische merken. En dat zit sommige van onze concurrenten niet lekker", sluit Horner af waarmee hij ongetwijfeld doelt op onder andere Mercedes en Ferrari.
Meest gelezen