Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Red Bull ziet voorlopig af van eigen DAS-systeem

De tegenvallende prestaties van de Red Bull-bolide in de Grand Prix van Hongarije hebben er toe geleid dat het team het bouwen van een soort DAS-systeem uit het hoofd heeft gezet.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het DAS-systeem werd dit jaar door Mercedes geïntroduceerd. Door aan hun stuurtje te trekken kunnen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de 'toe' van hun voorwielen aanpassen (hoe recht | | naar binnen / \ of naar buiten ze staan \ / ). Dit brengt voordelen mee op de rechte stukken (minder weerstand) en bochten (minder bandenslijtage), maar kan ook gebruikt worden om de banden sneller mee op te warmen.

Nadat Mercedes haar vernuftige systeem in februari aan de wereld toonde was de Formule 1-paddock in rep en roer. Mocht dit wel? Ja, zo bleek, nadat Red Bull bij de verlate seizoensstart in Oostenrijk een protest indiende tegen het systeem, een protest dat uiteindelijk werd afgewezen.

Red Bull wilde zekerheid hebben voordat het een soortgelijk iets zou gaan ontwikkelen, zo gaf het aan. Nu er echter problemen aan het licht zijn gekomen met de Red Bull RB16 en haar balans, ziet het team van Max Verstappen en Alexander Albon voorlopig toch af van de ontwikkeling van een systeem vergelijkbaar met DAS.

Dat bevestigt adviseur Helmut Marko in gesprek met Auto Motor und Sport. Andere aspecten van de RB16 hebben nu prioriteit, terwijl de achtervolging op Mercedes vol is ingezet. "We onderzoeken en proberen allerlei verschillende richtingen uit om te kijken of we Mercedes bij kunnen halen."

Daarom kan er voor nu dus een streep door Red Bulls DAS-variant. "Dat idee is voor nu van tafel. We moeten eerst de problemen met de balans van onze bolide oplossen", aldus Marko.

Of Red Bull überhaupt nog met een soort DAS-systeem gaat komen, lijkt daardoor steeds onzekerder te worden. Vanaf 2021 is het namelijk verboden volgens de regels, waardoor het mogelijk de tijd en het geld niet waard meer is om nog voor dit seizoen te ontwikkelen.

Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

13 reacties