Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull ziet voorlopig af van eigen DAS-systeem

De tegenvallende prestaties van de Red Bull-bolide in de Grand Prix van Hongarije hebben er toe geleid dat het team het bouwen van een soort DAS-systeem uit het hoofd heeft gezet.

Het DAS-systeem werd dit jaar door Mercedes geïntroduceerd. Door aan hun stuurtje te trekken kunnen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de 'toe' van hun voorwielen aanpassen (hoe recht | | naar binnen / \ of naar buiten ze staan \ / ). Dit brengt voordelen mee op de rechte stukken (minder weerstand) en bochten (minder bandenslijtage), maar kan ook gebruikt worden om de banden sneller mee op te warmen. Nadat Mercedes haar vernuftige systeem in februari aan de wereld toonde was de Formule 1-paddock in rep en roer. Mocht dit wel? Ja, zo bleek, nadat Red Bull bij de verlate seizoensstart in Oostenrijk een protest indiende tegen het systeem, een protest dat uiteindelijk werd afgewezen. Red Bull wilde zekerheid hebben voordat het een soortgelijk iets zou gaan ontwikkelen, zo gaf het aan. Nu er echter problemen aan het licht zijn gekomen met de Red Bull RB16 en haar balans, ziet het team van Max Verstappen en Alexander Albon voorlopig toch af van de ontwikkeling van een systeem vergelijkbaar met DAS. Dat bevestigt adviseur Helmut Marko in gesprek met Auto Motor und Sport . Andere aspecten van de RB16 hebben nu prioriteit, terwijl de achtervolging op Mercedes vol is ingezet. "We onderzoeken en proberen allerlei verschillende richtingen uit om te kijken of we Mercedes bij kunnen halen." Daarom kan er voor nu dus een streep door Red Bulls DAS-variant. "Dat idee is voor nu van tafel. We moeten eerst de problemen met de balans van onze bolide oplossen", aldus Marko. Of Red Bull überhaupt nog met een soort DAS-systeem gaat komen, lijkt daardoor steeds onzekerder te worden. Vanaf 2021 is het namelijk verboden volgens de regels, waardoor het mogelijk de tijd en het geld niet waard meer is om nog voor dit seizoen te ontwikkelen. Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi