Op 31 oktober worden de definitieve plannen gepresenteerd voor de nieuwe motorformule. De FOM stuurt op die dag de plannen door naar alle tien de Formule 1 teams. In de afgelopen maanden is er al behoorlijk wat informatie naar buiten gekomen over deze nieuwe motoren. De kracht van het concept moet de eenvoud zijn. De huidige motoren zijn te duur en te complex waardoor de verschillen onderling groot zijn en de kosten gigantisch. Wat weten we nu al van de nieuwe F1-motoren vanaf 2021? De V6-motor blijft behouden De motoren leveren meer dan 1000 PK Er wordt gebruik gemaakt van een dubbele turbo Complexe hybride technologie gaat overboord (Standaard) KERS wordt toegepast De kosten gaan verder omlaag Nieuwe fabrikanten mogen deelnemen aan de F1 De motoren moeten een beter motorgeluid krijgen
Los de van nieuwe F1-motoren wordt ook gewerkt aan zaken als een budgetplafond voor de teams. Door de kosten te verlagen en te bewaken moet de competitie in de F1 verbetert worden. Nu zijn de topteams veel te dominant, met budgetten van twee tot drie keer zo hoog als die van de subtopteams. Een ander aspect is dat Liberty Media de show op de baan wil vergroten. Auto's moeten dichter achter elkaar kunnen rijden en inhalen moet eenvoudiger worden. Om dat te realiseren is een werkgroep opgesteld onder leiding van Ross Brown.
Meest gelezen