Reden van de totale herziening van de aandrijving van Renault is het feit dat met het huidige ontwerp van de motor het plafond is bereikt. Volgens Renault-teambaas Cyril Abiteboul is dat ook direct de reden van de gebrekkige tijdwinst van de Spec C-motor: "De basis van onze krachtbron beperkt onze verdere mogelijkheden voor de ontwikkeling van de motor. Daarom willen we het hele concept op de schop gooien en alle componenten opnieuw positioneren", zo laat Abiteboul in gesprek met Motorsport-Total weten.
Het compleet herzien van Renault's V6 turbomotor neemt de nodige risico's met zich mee, weet ook Abiteboul, want hoe betrouwbaar gaat dat nieuwe concept zijn? "We moeten strikte deadlines stellen, waardoor we zeker weten dat alles op tijd klaar is voor het nieuwe seizoen. Daarbij is het zaak dat we op de testbank al vele duizenden testkilometers draaien om betrouwbaarheidsproblemen te voorkomen, aldus Abiteboul, die weet dat die benadering geen garantie is voor succes: "Uiteraard vlogen we een nieuw seizoen in het verleden op een soortgelijke manier aan." De ontwikkeling van de huidige motor staat overigens niet volledig stil, maar Abiteboul weet dat het nauwelijks in staat is om het fabrieksteam of de klantenteams daarmee te helpen: "Die belachelijke regels (van gridstraffen, red.) weerhouden ons ervan onze teams verder te helpen. We hebben betere onderdelen achter de hand, maar kunnen ze niet inzetten."
Meest gelezen