De comeback van Renault in de Formule 1 werd eind 2015 ingeluid, met de overname van het noodlijdende team van Lotus. Het eerste jaar, 2016, zou een leerjaar worden, aangezien het team aan de start verscheen met de in de Renault-kleuren gespoten Lotus van het jaar ervoor. Daarna moest de weg omhoog ingeslagen worden. Nico Hulkenberg wordt in 2017 aangesteld als de man die het team moet gaan leiden, met Jolyon Palmer als teamgenoot. De Brit wordt halverwege het seizoen vervangen door Carlos Sainz, die ook in 2018 aan de zijde van de Duitse coureur rijdt. In 2017 zijn de resultaten significant beter dan een jaar eerder, maar die lijn wordt maar mondjesmaat doorgetrokken in 2018. Reden genoeg voor de Cyril Abiteboul om een absolute topcoureur binnen te halen in de persoon van Daniel Ricciardo. De Australiër kwam over van Red Bull en verdient een vorstelijk salaris van om en nabij de € 25 miljoen per jaar. De ambitie om in 2019 dan toch écht de sprong voorwaarts te maken, het vierde team te worden en tegen het einde van het seizoen het gat met de top drie teams gedicht te hebben, mislukte faliekant. Alleen op Monza wisten beide coureurs in de top vijf te eindigen en met nog drie races te gaan is de vierde positie in het WK buiten beeld. Renault investeerde de afgelopen jaren honderden miljoenen in het Formule 1-team. Het personeelsbestand werd continu versterkt en uitgebreid, en de fabrieken in Frankrijk en Engeland ondergingen een metamorfose. Dit alles zonder resultaat, waardoor nu de bezem door het team wordt gehaald. Nico Hulkenberg wordt in 2020 vervangen door Fransman Esteban Ocon, die de achterban en aandeelhouders tevreden moet houden aan de zijde van Daniel Ricciardo. Op technisch vlak werd Peter Machin, hoofd van de aerodynamica-afdeling de deur gewezen en vervangen door Dirk de Beer. Hij krijgt gezelschap van een nog aan te stellen hoofd voor de aerodynamica-afdeling, een positie die op interim basis ingevuld wordt door Vince Todd. James Rodgers wordt gepromoveerd tot chief aerodynamicist en verantwoordelijk voor de ontwikkeling de auto op aerodynamisch vlak. Teambaas Abiteboul spreekt over zeer belangrijke wijzigingen met het oog op 2021, het jaar waarin de nieuwe regels van kracht worden. Een nieuwe kans voor Renault om dan echt de gedroomde sprong te maken en te zegevieren. De ambities van Renault worden verder kracht bijgezet door de komst van de ervaren Pat Fry, die een zeer rijke historie binnen de Formule 1 heeft. Zo vervulde hij diverse belangrijke posities bij McLaren en Ferrari, waaronder die van chief engineer en eindverantwoordelijke voor de prestaties van de auto’s.
Meest gelezen