In de categorie 'bijzondere verhalen van Renault' komt Cyril Abiteboul vandaag met een opmerkelijke verklaring voor de matige prestaties van Renault in de afgelopen vier seizoenen. De oorzaak hiervan ligt al ruim tien jaar geleden. Destijds legde de F1 de ontwikkeling van de motoren aan banden om kosten te besparen. Flavio Briatore, destijds teambaas van Renault, ontsloeg honderden mensen binnen het team. Cyril Abiteboul wijst dat aan als oorzaak van de achterstand ten opzichte van Mercedes, zo laat hij Auto-Hebdo weten. " Vandaag betalen we de prijs voor de beslissing van Flavio Briatore in 2007. Hij ontsloeg honderden mensen toen besloten was om de ontwikkeling van de motoren te bevriezen." " Renault trok zich uiteindelijk als team terug uit de Formule 1 (na 2011) terwijl Mercedes wel doorging met haar ontwikkelingen en Ilmor overnam. Het investeerde in de toekomst met diverse projecten die vooruitliepen op de ontwikkelingen in de F1."
Abiteboul kwam in 2014 aan het roer bij Renault en maakte roerige tijden mee. Na de successen met Red Bull in de periode 2010-2013 zakte de motorleverancier door het ijs met de nieuwe hybride V6-motoren. " Sinds ik in aan de leiding sta heb ik ongeveer honderd mensen aangetrokken voor de motorenafdeling. De organisatie is veel beter gestructureerd, met een herverdeling van de verantwoordelijkheden. Mensen moeten nu samenwerken en elkaar direct begrijpen."
Meest gelezen