Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Renault speelde met vuur bij ontwikkeling Formule 1 motor in 2017

Motorleverancier Renault probeerde tijdens het seizoen 2017 om het gat richting de concurrentie te verkleinen. Het nam hierbij wel grote risico's, wat gevolgen had voor de betrouwbaarheid.

Motorleverancier Renault liep in 2017 het hele jaar achter de feiten aan. De problemen van de wintertests bleven de motorleverancier achtervolgen. Om toch nog stappen te maken in de ontwikkeling nam Renault risico's. " We hebben later in het seizoen met vuur gespeeld door meer performance uit de motor te halen. Dit had wel invloed op onze betrouwbaarheid. Tevens moesten er aanpassingen gedaan worden aan de koeling, maar sommige teams hadden moeite om onze richtlijn te volgen", liet Cyril Abiteboul aan Autosport.com weten. Daarbij wordt indirect verwezen naar het team van Toro Rosso.

Renault vond wel nieuwe manieren om meer vermogen uit de motor te halen, maar ondervond later betrouwbaarheidsproblemen door deze methode. " Naarmate er meer kilometers op onze motoren kwamen ontstonden er ook betrouwbaarheidsproblemen. Deze werden veroorzaakt door de levensduur van de onderdelen. We probeerden dit te verminderen door de bedrijfstemperatuur naar beneden te brengen. Sommige teams slaagden daarin, anderen niet." Dat betrouwbaarheidsproblemen de Renault aangedreven teams veel WK-punten kostten is wel duidelijk. Red Bull sprak over het mislopen van de tweede positie in het WK en het fabrieksteam van Renault schat dat het minimaal 45 punten misliep.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'