Volgens de Corriere della Sera zag Renault af van het beroep tegen in hun ogen te lage straf voor Racing Point nadat men een telefoontje had gekregen van Mercedes-CEO Ola Kallenius. De in Zweden geboren Kallenius heeft een goede relatie met de nieuwe Renault-CEO Luca de Meo en besloot om de Italiaan in aanloop naar de Belgische Grand Prix te bellen. In het gesprek werd het voor beide partijen duidelijk dat het voor de sport beter is om het beroep te laten vallen. Er was veel negatieve media-aandacht voor de filosofie van Racing Point en dat kwam de Formule 1 niet ten goede. Door het laten vallen van de aanklacht hoopt men dat de FIA in alle rust kan werken aan het aanscherpen van de regels. De Italiaanse versie van Motorsport.com laat echter weten dat er veel meer is besproken in het bewuste telefoongesprek tussen de twee topmannen. Zo zou Renault geheime informatie hebben gekregen van Mercedes over de motor en over hoe men de partymodus kan optimaliseren. Dat zou volgens de Italiaanse site dan ook de recente prestaties van Daniel Ricciardo en Esteban Ocon tijdens de kwalificatie op Spa-Francorchamps verklaren. Naast het akkoord in de Formule 1 zou Mercedes ook nog bereid zijn om de samenwerking met Renault op zakelijk vlak te versterken. Mercedes/Daimler bezit al aandelen van het Franse automerk en zou Renault willen helpen bij het aanschaffen van een nieuwe diesel-divisie. In ruil daarvoor zou het F1-team van Renault het beroep tegen de straf van Racing Point hebben laten vallen. De teams gaan er vanuit dat de FIA op korte termijn de aangescherpte regels zal presenteren, zodat er geen onduidelijkheid meer zal bestaan over het uitgebreid kopiëren van bolides. Eerder liet Renault-teambaas Cyril Abiteboul al weten dat wat hem betreft ieder team met een compleet eigen design moet komen. De Fransman liet zich in hetzelfde interview tegenover Sky Sports UK echter niet uit over de vraag of er contact is geweest tussen de CEO's van Renault en Mercedes. Toch is Racing Point nog niet helemaal uit de zorgen, Ferrari heeft de aanklacht tegen het Britse team namelijk nog niet laten vallen. Ook na de Grand Prix van België liet Ferrari weten dat het van plan was om in beroep te gaan tegen de waarschuwing voor de Racing Point-bolide. Tom Coronel weet één ding zeker: "Max had gewoon gelijk over die illegale Ferrari. Alles over de beschamende prestaties van Ferrari, maar ook de nieuwe motorregels voor komend weekend hoor je in de nieuwste RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen