Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Renault twijfelt aan betrouwbaarheid nieuwe motor

Motorleverancier Renault twijfelt over de inzet van de nieuwe MGU-K. Het onderdeel scoort niet goed genoeg op de testbank wegens betrouwbaarheidsproblemen. Dit is slecht nieuws voor Max Verstappen en Red Bull Racing, die naarstig op zoek zijn naar meer power.

Het F1-seizoen lijkt vanuit motorleverancier Renault een herhaling te worden van de afgelopen seizoenen. Telkens wordt er aan het begin van het jaar veel beloofd, maar worden de uiteindelijke upgrades kleiner dan gehoopt. Betrouwbaarheidsproblemen verstoren daarbij vaak de ontwikkeling van de power unit. In Canada komt de eerste grote upgrade van Renault, maar deze zou slechts 15 PK meer leveren dan de huidige powerunit. De Franse motorleverancier laat aan Autosport.com weten dat het nog twijfelt over het inzetten van de nieuwe MGU-K. Op de testbank haalt deze niet het gewenste aantal kilometers. Daarnaast is het onderdeel nog te zwaar. "We willen geen overhaaste beslissingen nemen, want betrouwbaarheid is zeer belangrijk. We hebben nog geen specifieke datum waarop we het onderdeel in gaan zetten", laat Cyril Abiteboul van Renault weten.

Vorig jaar werd de nieuwe MGU-K al getest, maar Renault mist het vertrouwen om het onderdeel nu al in te zetten. De MGU-K zet de energie die vrijkomt tijdens het remmen om in elektrisch vermogen. Hiermee is het een zeer cruciaal onderdeel binnen de auto, dat naadloos samen moet werken met het Energy Recovery System (ERS) in de auto. De nieuwe MGU-K moet ook enkele kilo's lichter worden dan de huidige versie. Conform de F1-regels mag een team maar slechts twee MGU-K's gebruiken gedurende de eenentwintig races van dit seizoen. Renault wil daarom zeker weten dat het onderdeel betrouwbaar genoeg is, want bij de inzet van een derde MGU-K volgt een gridstraf voor de teams. Renault streeft er nog altijd naar om dit seizoen nog een halve seconde tijdwinst per ronde uit de powerunit te halen. "Het is altijd lastig om upgrades die de performance verbeteren uit te stellen, maar de betrouwbaarheid is ook zeer belangrijk. Begin 2019 willen we op hetzelfde niveau zijn als dat van de concurrentie."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal