Sportief gezien was Red Bull voor Renault tien jaar lang de enige kans op succes in de Formule 1. Sinds het in 2016 terugkeerde met een eigen fabrieksteam verschoof de aandacht daar steeds meer naar toe, maar de resultaten blijven voor alsnog uit en het richting de top is groot. Renault heeft een aanzienlijk lager budget voor de ontwikkeling van de auto en de motor. Het vertrek van Red Bull betekent een inkomstenverlies van 20 miljoen Dollar per jaar. Desondanks verwacht Abiteboul van Renault niet dat het merk hierdoor minder gaat presteren. "Er komt minder geld binnen, maar onze kosten gaan ook omlaag", meldt Abiteboul aan L'Equipe. " Motoren leveren aan Red Bull zorgde ook voor kosten, maar leverde financieel weinig op. De break-up heeft geen invloed op ons budget." Abiteboul is blij dat Renault met McLaren nog een ander team heeft waaraan het tot en met 2020 de motoren kan leveren. Voor de ontwikkeling van de motor is het belangrijk om meerdere teams te voorzien van motoren.
Het verlies van Red Bull is sportief gezien een aderlating, maar het huwelijk tussen beide partijen verliep al jaren slecht. Desondanks wil Abiteboul niet spreken van een opluchting dat de kogel nu door de kerk is. "Het is geen verhaal met een slecht einde. Er is dan ook geen sprake van opluchting. Ik zie het meer als een logisch gevolg van bepaalde gebeurtenissen." "Wel ben ik blij dat we ons nu volledig kunnen richten op de voorbereiding voor 2021, maar ik ben ook blij voor Red Bull dat ze een nieuwe partner gevonden hebben. Ook voor Honda is het goed, omdat we vier fabrikanten in de F1 nodig hebben."
Meest gelezen