Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Renault F1

Renault wacht af: "Begrijpen dat Red Bull meer opties heeft"

Door het vertrek van Honda uit de Formule 1 en de reglementen zou het zomaar kunnen dat Renault vanaf 2022 opnieuw motoren aan Red Bull levert. Teambaas Cyril Abiteboul weet dit, maar heeft vernomen dat het Oostenrijkse team ook nog andere mogelijkheden heeft.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull zit vooralsnog zonder motorleverancier na 2021 wanneer Honda uit de sport vertrekt, maar dat lijkt erg lastig te gaan worden. Mercedes zal het team waarschijnlijk niet willen helpen, de Ferrari-motor presteert dit seizoen ondermaats en met Renault is de eerdere samenwerking mislukt. Daarom zou Red Bull naar verluidt proberen om de motor van Honda over te nemen zodat het deze alsnog in 2022 in de auto kan hebben liggen, onder een andere naam. Mocht dat niet lukken, dan rest er slechts één mogelijkheid: Renault moet Red Bull dan motoren leveren volgens de reglementen, omdat zij de minste afnemers van de krachtbron hebben.

Teambaas Cyril Abiteboul van Renault is uiteraard op de hoogte van die regel. "We moeten altijd klaar zijn om onze afspraken na te komen, dus we weten dat we wellicht motoren zullen moeten leveren aan Red Bull", geeft hij toe in gesprek met Sky Sports. Maar of Renault inderdaad de aangewezen fabrikant is om Red Bull van motoren te voorzien, is nog de vraag. "We hebben echter nog tijd, want pas in mei 2021 moet uiterlijk een beslissing vallen. Ik heb begrepen dat Red Bull meerdere opties heeft, al weet ik niet welke dat zijn", zegt Abiteboul, die daar nu niet mee bezig is. "Ik ben bezig met mijn eigen zaken."

De Formule 1 staat inmiddels op een kruispunt. Moet de sport vooral entertainment leveren en weer met zwaardere motoren gaan rijden die meer geluid produceren? Of moet de koningsklasse mee gaan met de tijd, verder verduurzamen en daarmee voorop blijven lopen met de nieuwste technologie? Abiteboul denkt dat men best nog even vooruit kan met de huidige motorformule.

"We hebben een goede motor op het moment (in de Formule 1, red.), met fantastische technologie. Misschien hebben we daar alleen niet zulke goede reclame voor gemaakt en is dat we wat we moeten veranderen", denkt de Fransman. "In de toekomst kunnen we altijd overstappen op andere brandstoffen, dus daar zullen we goed over moeten nadenken. Het gaat natuurlijk om een gezonde toekomst voor de sport, we moeten stabiliteit hebben."

Abiteboul ziet het in ieder geval niet gebeuren dat de sport teruggaat naar vroegere tijden. "Ik ben fan van de F1 en zou terug willen naar V8-motoren, maar we hebben ook altijd vooruit gekeken en dat moeten we blijven doen. Daardoor zullen er veranderingen komen. Ik denk dat we echt betere reclame hadden moeten maken voor de huidige motoren, want er zit genoeg geluid in. Ze zijn ook op technologisch gebied zeer goed, maar dat is misschien niet goed gecommuniceerd. We mogen positiever zijn over wat we al hebben."

Alles over de Grand Prix van de Eifel, de progressie van Red Bull, het drama van Albon en de ideale teamgenoot voor Verstappen beluister je hieronder in de nieuwste podcast van RacingNews365, met host Thomas van Groningen, autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers.

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

RN365 Nieuwsdossier Honda verlaat de Formule 1 en Red Bull

Honda heeft besloten om per 2022 de sport te verlaten. Al het nieuws over het vertrek van de motorleverancier van Red Bull en Max Verstappen lees je hier.

5 reacties