Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Renault wacht af: "Begrijpen dat Red Bull meer opties heeft"

Door het vertrek van Honda uit de Formule 1 en de reglementen zou het zomaar kunnen dat Renault vanaf 2022 opnieuw motoren aan Red Bull levert. Teambaas Cyril Abiteboul weet dit, maar heeft vernomen dat het Oostenrijkse team ook nog andere mogelijkheden heeft.

Red Bull zit vooralsnog zonder motorleverancier na 2021 wanneer Honda uit de sport vertrekt, maar dat lijkt erg lastig te gaan worden. Mercedes zal het team waarschijnlijk niet willen helpen, de Ferrari-motor presteert dit seizoen ondermaats en met Renault is de eerdere samenwerking mislukt. Daarom zou Red Bull naar verluidt proberen om de motor van Honda over te nemen zodat het deze alsnog in 2022 in de auto kan hebben liggen, onder een andere naam. Mocht dat niet lukken, dan rest er slechts één mogelijkheid: Renault moet Red Bull dan motoren leveren volgens de reglementen, omdat zij de minste afnemers van de krachtbron hebben. Teambaas Cyril Abiteboul van Renault is uiteraard op de hoogte van die regel. "We moeten altijd klaar zijn om onze afspraken na te komen, dus we weten dat we wellicht motoren zullen moeten leveren aan Red Bull", geeft hij toe in gesprek met Sky Sports . Maar of Renault inderdaad de aangewezen fabrikant is om Red Bull van motoren te voorzien, is nog de vraag. "We hebben echter nog tijd, want pas in mei 2021 moet uiterlijk een beslissing vallen. Ik heb begrepen dat Red Bull meerdere opties heeft, al weet ik niet welke dat zijn", zegt Abiteboul, die daar nu niet mee bezig is. "Ik ben bezig met mijn eigen zaken." De Formule 1 staat inmiddels op een kruispunt. Moet de sport vooral entertainment leveren en weer met zwaardere motoren gaan rijden die meer geluid produceren? Of moet de koningsklasse mee gaan met de tijd, verder verduurzamen en daarmee voorop blijven lopen met de nieuwste technologie? Abiteboul denkt dat men best nog even vooruit kan met de huidige motorformule. "We hebben een goede motor op het moment (in de Formule 1, red.), met fantastische technologie. Misschien hebben we daar alleen niet zulke goede reclame voor gemaakt en is dat we wat we moeten veranderen", denkt de Fransman. "In de toekomst kunnen we altijd overstappen op andere brandstoffen, dus daar zullen we goed over moeten nadenken. Het gaat natuurlijk om een gezonde toekomst voor de sport, we moeten stabiliteit hebben." Abiteboul ziet het in ieder geval niet gebeuren dat de sport teruggaat naar vroegere tijden. "Ik ben fan van de F1 en zou terug willen naar V8-motoren, maar we hebben ook altijd vooruit gekeken en dat moeten we blijven doen. Daardoor zullen er veranderingen komen. Ik denk dat we echt betere reclame hadden moeten maken voor de huidige motoren, want er zit genoeg geluid in. Ze zijn ook op technologisch gebied zeer goed, maar dat is misschien niet goed gecommuniceerd. We mogen positiever zijn over wat we al hebben." Alles over de Grand Prix van de Eifel, de progressie van Red Bull, het drama van Albon en de ideale teamgenoot voor Verstappen beluister je hieronder in de nieuwste podcast van RacingNews365, met host Thomas van Groningen, autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal