Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Renault wil vanaf 2024 een volledig elektrische Formule 1 zien

Als het aan Renault-teambaas Cyril Abiteboul ligt, dan gaat de Formule 1 in de toekomst 'met haar tijd mee' en wordt de koningsklasse van de autosport volledig elektrisch.

Na 2024 zullen de motorreglementen in de Formule 1 hoogstwaarschijnlijk volledig worden opgeschud. Wat er dan met de huidige hybride V6-motoren zal gebeuren is nog onduidelijk, aangezien de verschillende motorleveranciers het er nog niet over eens zijn. Motorleverancier Renault dringt in ieder geval aan om over te stappen naar volledig elektrisch aangedreven F1-bolides, maar niet iedereen ziet dat zitten. Renault-teambaas Cyril Abiteboul legt uit waarom het volgens hem een goed idee is om de switch te maken naar een volledig elektrische sport: "Als ik zie hoe snel de wereld verandert, dan loopt onze sport een aanzienlijk risico om achterop te raken. Kijk naar de Greta Thunbregs van deze wereld (de jonge Zweedse klimaatspijbelaar en milieu-acitiviste, red.) en kijk naar de snelheid van de elektrificatie." "De wereld is in beweging en daarom moet de Formule 1 oppassen dat het niet wordt ingehaald door de auto-industrie. Elektrificatie, wat we er dan ook van mogen denken, zal nooit meer verdwijnen. Daarom zou ik graag iedereen binnen de Formule 1-paddock aan willen sporen om eens goed na te denken over dit nieuwe soort krachtbron, hoe deze er uit moet komen te zien en hoeveel geld het mag kosten, want de hoeveelheid geld waarmee wij motorfabrikanten smijten is ongekend en dat moet stoppen", zo stelt de Fransman vast tegenover Motorsport.com. Concurrerende motorleverancier Mercedes is het daar overigens niet mee eens. Teambaas Toto Wolff denkt dat de huidige hybride V6-motoren, met enkele aanpassingen, efficiënter kunnen worden: "Voor het kostenplaatje zouden we graag bij de huidige motorformule blijven", aldus de Oostenrijker.

Viaplay
x
Max Marko: "Er zal nooit meer een Verstappen komen"