De relatie tussen Renault en Red Bull verloopt als sinds 2014 erg stroef. Reden daarvoor is dat de Fransen niet in staat zijn om een vuist te maken tegen het motorgeweld van Mercedes en Ferrari. Op vermogen loopt Red Bull daarom al vijf seizoenen lang achter de feiten aan. Renault heeft Red Bull nu gewaarschuwd dat het een harde deadline hanteert. Op 15 mei moeten de team aan de FIA laten weten met welke motoren ze volgend jaar gaan rijden. Red Bull heeft eerder aangegeven pas in juli of augustus een beslissing te nemen, en volgt daarbij het voorbeeld van McLaren en Toro Rosso vorig jaar. Zij maakten pas in oktober hun keuze bekend. Renault gaat daar niet op wachten. "We moeten vasthouden aan deze deadline om de eenvoudige reden dat wij onderdelen moeten bestellen", laar Cyril Abiteboul van Renault aan ESPN weten. De situatie rondom McLaren en Honda zorgde vorig jaar voor een late deal, maar dat was volgens Abiteboul een uitzondering. "Het probleem is dat mensen continu verwijzen naar wat er vorig jaar is gebeurd. Onze klanten veranderden toen erg laat, maar wisselden alleen van team. De motoren die voor Toro Rosso ontwikkeld werden konden door McLaren gebruikt worden. Die onderdelen waren al lang besteld." "Ik moet nu de eerste onderdelen voor 2019 bestellen in verband met een lange levertijd, maar wat moet ik doen? Ze voor twee of drie teams bestellen? Die vraag heb ik Red Bull al regelmatig gesteld. Red Bull heeft er zich maar bij neer te leggen."
Volgens Abiteboul is de relatie met McLaren goed en kijkt men al naar mogelijkheden om de samenwerking te verbeteren in de komende jaren. "Voor ons is het belangrijk om zeker één klantenteam te hebben. Ik zou nooit alle twee onze klanten willen verliezen, dat is ook de reden waarom we met McLaren een contract gesloten hebben tot en met 2020." "We zijn al in gesprek met McLaren over hoe we gezamenlijk verder kunnen gaan. Het wederzijdse gevoel is er dat we samen grootste dingen kunnen bereiken." Afscheid nemen van Red Bull als team is geen probleem, aldus Abiteboul. "Eerlijk gezegd is het voor ons geen probleem om van twee naar een klantenteams terug te gaan."
Meest gelezen