Ik heb van horen zeggen dat Red Bull en Honda dichtbij de aankondiging van een alternatieve motordeal zijn. De samenwerking tussen beide partijen begon ooit met volledige fabriekssteun van Honda aan zowel Red Bull als AlphaTauri. Dat muteerde in een project dat Red Bull met de aanschaf van Honda's intellectuele eigendom in eigen huis zou beheren, met het uiteindelijke doel om zelf motoren te gaan ontwikkelen. Echter, de tijd om dat volledig op ze zetten bleek te beperkt en dus ging Honda ermee akkoord de motoren te blijven onderhouden en leveren, maar dan zonder de Honda-badge. Maar de aanschaf van Honda's intellectuele eigendom stelt Red Bull mogelijk voor een probleem. Ook al worden die rechten niet actief gebruikt, het kan er wel voor zorgen dat Red Bull vanaf 2026 niet gezien wordt als een volledig nieuwe motorfabrikant. Daarmee kan het (ontwikkel)voordelen mislopen die voor nieuwkomers gelden. Het verhaal gaat daarom nu dat Red Bull het intellectuele eigendom op wil geven, waarbij Honda laagdrempelig terugkeert als motorleverancier, mét bijpassende uitingen op de bolides.
Honda-filosofie in F1 altijd al een mysterie
Het was altijd al wat vreemd dat Red Bull het intellectuele eigendom in handen had zonder van plan te zijn die verder te benutten, dat terwijl Honda vrijwel volledig onzichtbaar bleef, terwijl het in de praktijk motoren levert aan de regerend wereldkampioen. Nu was de manier waarop Honda in de F1 stond de laatste jaren sowieso al een mysterie, maar de ware vraag is nu: is het opgeven van het intellectuele eigendom door Red Bull genoeg om de concurrentie ervan te overtuigen dat Red Bull (Powertrains) daadwerkelijk een nieuwkomer is? Over motoren gesproken: het is aardig stil geworden rond de Formule 1-projecten van zowel Audi als Porsche. Terwijl men in de F1 vol vertrouwen blijft dat in ieder geval één van de twee Volkswagen-giganten toetreedt in 2026, zijn er nog geen deals daadwerkelijk beklonken. Wat enige reden is tot zorg: de verkopen van het Volkswagen-concern daalde in mei met 22%, tegenover 'maar' 13% voor de gehele automobielindustrie. Het is voor besturen makkelijker om 'nee' te zeggen tegen de Formule 1 dan 'ja'.
Meest gelezen