Daniel Ricciardo stond er, samen met teamgenoot Yuki Tsunoda, verrassend goed voor bij de start van de Grand Prix van Hongarije. Beide heren hadden een startpositie in de top tien weten te bemachtigen, maar in gevecht met de concurrentie op de zachte band vielen ze al snel een flink eind terug naar achteren. Alexander Albon en Kevin Magnussen reden beiden op een set zachte banden en verwezen Ricciardo en Tsunoda daarmee naar een plek buiten de top tien.
Toen de coureurs met de zachte banden na zes ronden echter hun eerste pitstop al maakten, volgde Ricciardo verrassend hun voorbeeld. Hij was zelf gestart op medium-banden en hoefde dus eigenlijk nog niet naar binnen, maar na het aandringen van zijn team dook de Australiër alsnog de pitstraat in. Die beslissing zou hij later afkraken en dat is volkomen terecht, want de vroege pitstop bleek later een cruciale fout te zijn geweest.
Ricciardo kon na die eerste paar ronden geen potten meer breken door die veel te vroege pitstop en finishte daardoor uiteindelijk buiten de punten op P12. De echte frustratie ontstond echter pas toen hij erachter kwam dat RB niet van plan was excuses te maken voor die strategische misser.
Hij sprak dan ook duidelijke taal toen hij de media, waaronder RacingNews365, te woord stond na de race. "Ik ben enorm teleurgesteld. Waarom hebben ze me in hemelsnaam ook een pitstop laten maken aan het begin van het race, want daarmee volgden we enkel de coureurs met zachte banden. Vervolgens kwamen zij op een vrije baan terug, terwijl ik een ronde later naar binnen ging en vervolgens in een DRS-trein terecht kwam. En dat allemaal terwijl we allemaal op dezelfde band reden."
"Ik heb al veel races gereden in mijn carrière en daar zaten een hele hoop frustrerende races tussen, maar dit slaat echt alles. Dit is misschien wel de meest frustrerende van al die races, omdat we het tempo echt hadden. Eerlijk gezegd had ik er dan ook meer van verwacht. Ik was eigenlijk aan het wachten op excuses van het team in die eerste ronde na de pitstop, maar die bleven echter uit. Dat maakte me nog veel bozer."
Anderen bekeken ook:
Ricciardo ziet gemiste kansen
Tsunoda deed het tijdens de race uiteindelijk een stuk beter en kwam uiteindelijk als negende over de streep. Dat frustreerde Ricciardo des te meer, omdat hij als geen ander weet dat Tsunoda's strategie perfect zou werken voor beide auto's. De Japanner maakte zijn eerste pitstop namelijk in ronde 29, toen Ricciardo zijn tweede pitstop zelfs al achter de rug had.
Tsunoda scoorde uiteindelijk wel punten, maar zijn Australische teamgenoot kan niet negeren dat die strategie voor hem ook zou werken. "We hebben Yuki in principe de race gegeven op de manier die ik voor me zag, maar ik weet ook dat dat voor ons beiden had gekund. Maar dat hebben we gewoon niet gedaan."
"Ik had zelf ook geen tijd om de call voor die pitstop in twijfel te trekken, want het is altijd een late call. Pas als ik in de pitstraat rijd, besef ik me dat het misschien toch niet de beste keuze was. Maar je kan niet twijfelen als je in bocht dertien geroepen wordt en ineens tot actie over moet gaan."
"We hebben dit soort strategieën voorafgaand aan de race wel besproken, maar toen twee auto's ons bij de start ineens al inhaalden op de zachte band liep het ineens heel anders. Maar dat was prima, laat ze dan maar gaan. Maar als zij dan een pitstop maken, waar wij vervolgens direct achteraan gaan, bootsen wij hun strategie onbewust en onbedoeld na. Anders hadden we wél in schone lucht gereden en, voor zover ik begrijp, de kans gehad om Yuki's strategie te volgen."
Ook interessant:
De Grand Prix van Hongarije zorgde voor flinke opschudding in de Formule 1. Een woedende Max Verstappen op de boordradio, twee McLaren-coureurs die vraagtekens hadden bij de teamorders en een touché tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Joris Mosterdijk bespreekt alle gebeurtenissen met Ruud Dimmers en speciale gast Rudy van Buren in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!
Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!