Na de Red Bull-opleiding te hebben doorlopen kwam er eind 2018 een einde aan de samenwerking tussen Daniel Ricciardo en de Oostenrijkse renstal. De Australiër blikt terug op die jaren, waarvan hij zegt genoten te hebben. "Ik vond het geweldig om op te groeien in het Red Bull-systeem", zo steekt hij van wal in gesprek met Square Mile . "Ik vond het heerlijk dat Helmut Marko te allen tijde in je nek aan het hijgen was en ervoor zorgde dat je het maximale uit de wagen en jezelf haalde. Ik ben door die opleiding echt veel volwassener geworden", oordeelt de huidig McLaren-coureur. Die strenge aanpak is soms nodig, gecombineerd met een vleugje liefde. " Tough love was goed voor me. Bij McLaren zal Andreas Seidl, denk ik, diegene zijn die me streng en met liefde behandelt. Daar heb je soms behoefte aan. Een knuffel krijgen als het nodig is, maar van tijd tot tijd moet jou ook verteld worden dat je op sommige momenten slimmer moet zijn. Dat kleine beetje autoriteit, dat vind ik niet erg." Na drie wisselvallige jaren bij Red Bull naast Max Verstappen, verkaste Ricciardo dus naar Renault. Gekscherend riep zijn inmiddels ex-teambaas dat 'Ricciardo wegrende voor een gevecht', maar de coureur zelf houdt vol dat hij toe was een een verse start bij een nieuw team in de koningsklasse van de autosport. Na het vertrek van Ricciardo wist Red Bull lange tijd geen coureur naast Verstappen neer te zetten die het gevecht met hem aankon. Volgens de McLaren-coureur zegt dat gegeven wel wat over zijn eigen presteren. "Red Bull wist echt wel wat ze met Max en mij in huis hadden. Ze wisten dat we beiden toppers waren. Misschien hadden ze wel al verwacht dat mijn opvolger het een beetje lastig zou krijgen, maar de buitenwacht onderschat echt wat Max en ik met elkaar deden, hoe we elkaar naar een hoger niveau pushten. En ja, Pierre en Alex is dat niet gelukt, of in ieder geval niet snel genoeg." Ricciardo schetst zichzelf in ieder geval als een vechter, die tot alles bereid is zodra zijn vizier omlaag gaat. "Toen ik in de sport belandde, had ik die ' kill or be killed '-mentaliteit nog niet. Toen kwam uiteindelijk het punt dat ik niet alleen de nice guy wilde zijn, maar iemand die zijn ballen op het spelde wilde zetten tijdens inhaalacties. Als ik crash, dan zal ik nog steeds gerespecteerd worden omdat ik het in ieder geval probeerde, zo dacht ik." Volgens de man uit Perth hebben hij en Max enorm veel respect voor elkaar. Grote problemen tussen de twee waren er nooit en vandaag de dag al zeker niet. "Het is nu makkelijker om vrienden te zijn met Max. Dat heeft twee redenen. Ten eerste zijn we niet direct met elkaar in een gevecht verwikkeld; we proberen elkaars carrière niet te beëindigen", lacht hij. "Ten tweede", vervolgt hij. "Heb ik races gewonnen en polepositions veroverd met Max als teamgenoot. Hij heeft dus altijd geweten dat ik snel ben en hij heeft me altijd gerespecteerd, maar sinds ik ben vertrokken en hij andere teamgenoten heeft versleten, zal zijn respect voor mij alleen maar zijn toegenomen. We hebben elkaar nooit gehaat, zeker niet, maar we wilden elkaars carrière wel beëindigen! Zo simpel is het."
Meest gelezen