Alle nieuwe Formule 1-auto's kwamen dik een week geleden in actie op het circuit van Barcelona tijdens de eerste wintertestweek van 2022. Welke teams hebben de nieuwe reglementen het beste verwerkt? Michael Potts, fotograaf van RacingNews365, deelt zijn bevindingen van drie dagen goed kijken naar alle nieuwe strijdwapens. We werken ons in dit artikel van de achterkant van de grid op naar voren, om uiteindelijk uit te komen bij de teams die Potts hoog aanslaat.
Alfa Romeo C42
"De Alfa Romeo lijkt de langzaamste van alle auto's in Barcelona te zijn. Hij was niet zo fraai gevormd als sommige anderen. Hij heeft een grotere neus, een grotere coke bottle-shape aan de achterzijde en was gewoon niet fraai gevormd. De auto kwam wiebelig over op het circuit en zag er langzaam uit in de bochten." "Ik kan me niet herinneren dat één van de drie coureurs (Valtteri Bottas, Guanyu Zhou en Robert Kubica) er eens echt goed voor ging zitten. Ze vielen de bochten niet aan en dat zag je terug in de rondetijden. Ze kampten echter met zoveel problemen dat ze daar misschien niet eens aan toekwamen. Op het asfalt zag het er gewoon niet zo goed uit in vergelijking met andere teams. Ik denk dat ze het moeilijk krijgen dit jaar."
Haas VF22
"Haas F1 had duidelijk meer om zich druk over te maken dan enkel de performance op de baan. Maar de auto zag er niet beroerd uit op de dagen dat hij reed. De auto heeft een interessante voorvleugel, die vrij laag en recht is ten opzichte van vleugels op andere auto's. Hij zag er redelijk stabiel uit, maar helaas moet het team ook dealen met zoveel politieke kwesties dat ze denk ik niet in staat zijn de eerste problemen snel op te lossen." "Toen ik op de laatste dag het circuit verliet, zag ik de Haas-monteurs stretchoefeningen doen, dus ik denk dat ze veel doen om de moraal hoog te houden. Het ziet er naar uit dat ze mee kunnen doen voor een plekje in Q2 en dat zou voor dat team een goed resultaat zijn."
Alpine A522
"Alpine is één van de teams met een volledig nieuw motorontwerp voor 2022. De krachtbron klonk luider, maar sowieso lijken de motoren over de hele breedte wat luider te klinken dan wat ik me van vorige jaren herinner." "De shape van de auto ziet er goed uit, ik ben met name fan van de neus. Niet zozeer van die gemengde livery. Die van vorig jaar was mooi en de volledig roze livery voor de eerste twee races is ook best fraai, maar deze half-om-half-benadering is ongelukkig gekozen. Ze hebben bovendien niet zoveel gereden als ze zouden willen. Er schuilt potentie in de auto, maar ik denk dat ze met betrouwbaarheidsproblemen gaan kampen."
Aston Martin AMR22
"De Aston Martin heeft een behoorlijk agressieve onderzijde van de sidepods, doorlopend naar de achterzijde van de auto. Net zoals bij Alfa Romeo maakt dat de auto niet fraai gevormd, eerder groot en lomp. De nieuwe livery echter is geweldig. Het lichtere groen is prachtig en de lime-groene in plaats van roze accenten werken geweldig op de auto." "Het team reed echter ook niet super veel ronden. Ik kan me niet herinneren dat ze net zoveel onderweg waren als andere teams, maar de auto ziet er over het algemeen goed uit."
AlphaTauri AT03
"AlphaTauri had een goede week achter de rug. Het is één van de teams die voor verontrusting kunnen zorgen. Ik denk dat Yuki Tsunoda een stuk beter zal zijn dan vorig jaar. De nieuwe livery is erg fraai, in het echt ziet hij er veel witter uit dan op de studio-renders, zeker van de voorkant gezien." "De AT03 heeft best een forse neus en forse uitsparingen aan de onderzijde van de sidepods, vergelijkbaar met de Red Bull. Mogelijk is daar sprake van een zekere mate van uitwisselingen. Ik denk dat ze tot meer in staat zullen zijn dan we van dat team gewend zijn."
Williams FW44
"Ik denk dat Williams de verrassing van 2022 gaat zijn. De auto zag er goed uit op het asfalt en met name in de bochten. En de livery is fantastisch! Ze hebben veel gereden en hielden dat tot het einde van de test vol. Dat zegt heel veel over de betrouwbaarheid van de auto." "Nicholas Latifi werd veelvuldig met flow viz-verf op pad gestuurd, tot het punt waarop de hele auto onder de verf zat. Ik denk dat ze regelmatig in Q3 zullen zitten en op regelmatige basis punten zullen scoren. De shape van de auto is behoorlijk anders. Terwijl de meeste teams de airflow om de zijkant van de auto heen proberen te sturen, tilt Williams die juist over de sidepods heen. Het is een ander concept, dus wel zullen zien hoe dat uitpakt."
McLaren MCL36
"De op Gulf-geïnspireerde livery wekt frustraties op. Hij zou fantastisch kunnen zijn, maar het werkt gewoon net niet. De test daarentegen verliep erg goed. De auto leek de coke bottle-shape het compactst vorm te kunnen geven, met tevens een erg smalle neus aan de voorzijde." "Het lijkt er tevens op dat de McLaren de laagste rijhoogte heeft. De auto vonkte meer dan alle andere auto's en op vreemde plaatsen op de baan bovendien. Misschien dat met de lagere afstelling ze de downforce beter in de hand kunnen houden om zo het probleem van porpoising ( lees hier wat dat inhoudt ) te voorkomen."
Ferrari F1-75
"De Ferrari zag er werkelijk oogverblindend uit op het circuit. De F1-75 ziet er uit als auto die een titel kan winnen. Er hangt die vroeg jaren '90 vibe omheen en voelt veel meer als een auto die de historie van Ferrari eer aan doet." "De vormen zijn erg mooi. De neus is prachtig, zeer uitgebalanceerd en goed geproportioneerd. Ferrari is wel één van de teams die het meeste last hebben van porpoising, maar toen ik de auto zag gaan, zag hij er heel stabiel en goed uit."
Red Bull RB18
"De Red Bull geeft je het gevoel van een auto uit een opstapklasse. Alsof ze de livery op een Formule 2-auto hebben geplakt. Maar natuurlijk hebben ze wel die agressieve sidepods! Het was ook mooi om #1 op de auto te zien, ik ben blij dat Max Verstappen daarvoor heeft gekozen." "Red Bull zag er snel uit. Ze stonden aan het einde van de dag nooit helemaal bovenaan, maar leken er altijd goed bij te zitten. Ze reden veel en elke keer dat ik de auto zag, oogde hij stabiel op de rechte stukken. Een Carlos Sainz zag ik bijvoorbeeld weleens afwijken van de racelijn om zo hobbels te voorkomen en het effect van porpoising niet te versterken, maar dat zag ik Red Bull nooit doen."
Mercedes W13
"Mercedes greep terug naar de zilveren kleurstelling. Het zou tof zijn als ze voor het glimmende, McLaren-achtige zilver van jaren geleden hadden gekozen, maar dat is mijn persoonlijk voorkeur." "Mercedes heeft een erg interessant element aan vloer, bestaande uit kleine winglets en golven, iets wat ik niet terugzie op andere auto's. De laatste auto op de baan op de laatste dag van de test was die van Lewis Hamilton. Ik denk dat hij een statement wilde maken. Maar de auto oogde erg, erg sterk tijdens de test. Mercedes, McLaren en Red Bull waren die teams die op laatste dag de grenzen wat meer leken te verleggen."
Meest gelezen