George Russell geeft toe dat hij wat sceptisch was over de aanpassingen aan het Losail International Circuit om de banden wat te ontzien, maar na de sprintrace moet hij toegeven dat het de juiste beslissing was. Echter, het kan het nog steeds gebeuren dat Pirelli en de FIA de zaken met betrekking tot de levensduur van de banden niet vertrouwen en daarom een verplichte driestopper opleggen. Op het moment van schrijven heeft men nog niks naar buiten gebracht over het onderzoek naar de banden uit de sprintrace.
Russell roept de FIA op om die aanvullende maatregelen vooral niet in het leven te roepen. Want, zo redeneert hij 'dit is inherent aan de opzet van dit sprintweekend'.
"Als je naar een circuit als Barcelona gaat en je netjes de vrije trainingen afwerkt, weet je aan de hand van data die verzameld wordt of je voor een twee- of driestopper moet gaan en dat een éénstopper bijvoorbeeld nooit gaat werken."
"Dit weekend beschikken we niet over dat soort uitvoerige data. Hadden we wel gewoon drie trainingssessies gehad, dan hadden we alles zelf uitgevogeld over bandenslijtage en over de te volgen strategie."
Anderen bekeken ook:
Russell pleit voor een andere oplossing: "Ik denk niet dat de FIA ertussen moet komen. Geef ons gewoon de data (van de analyses, red.), zodat we kunnen zien hoeveel slijtage er was op zowel de zachte- als medium banden en vervolgens zijn wij allemaal slim genoeg om aan de hand daarvan eigen keuzes te maken."
Russell denkt ook niet dat de data vanuit de sprintrace te weinig waard zal zijn, vanwege de vele safety car-perioden: "Met de tien rondjes die we wel in competitie hebben gereden, moet het mogelijk zijn om bepaalde waarden door te berekenen. Maar goed, dit zijn dus allemaal kwesties die voorkomen uit het feit dat we zo weinig trainingsronden hebben kunnen rijden."
Russell zelf hoorde overigens via een groepsapp met coureurs over de eerste aanpassingen aan het circuit. Het roept de vraag op of er een communicatieprobleem is tussen de FIA en de coureurs: "Ik denk dat Nikolas Tombazis en Steve Nielsen (technische FIA-kopstukken, red.) onderkennen dat de lijntjes tussen de FIA en de coureurs niet sterk genoeg zijn. Er moeten een betere samenwerking komen, want veel van dit soort zaken raakt ons als coureurs direct. Bovendien kunnen wij uit eerste hand feedback geven vanuit de cockpit, wat kan helpen om steeds de juiste beslissingen te nemen."
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Qatar 2023?
Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!
Speel meeAbonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!