Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
George Russell

Russell geen fan van stratencircuit Las Vegas: "Gaat niet iconisch worden"

De Grand Prix van Las Vegas zorgt voor veel rumoer in de Formule 1-wereld. George Russell denkt niet dat het circuit zelf een iconische status gaat bemachtigen.

Russell Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Las Vegas is terug op de Formule 1-kalender! Voor het eerst sinds 1982 wordt er weer in de gokstad geracet en dat gegeven gaat niet onopgemerkt voorbij. De bekendste artiesten zijn opgetrommeld om er een gave show van te maken, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal om de Grand Prix zelf. Het nieuwe stratencircuit doorkruist het hart van Las Vegas, al vindt George Russell de lay-out niet echt aanspreken.

"Het circuit gaat niet iconisch worden met deze lay-out", vertelt Russell tegenover onder meer RacingNews365. "Ik denk dat het is samengesteld om het racen te bevorderen. Natuurlijk weten we niet hoe goed we tegen elkaar kunnen gaan racen, zeker met deze lange rechte stukken. We rijden met weinig downforce, wat het slipstreameffect ook gaat verminderen. De DRS gaat hier maar een tiende per ronde opleveren, tegen bijvoorbeeld zes tienden in Spanje (het circuit in Barcelona red.).

Russell stipt grootste onzekerheden aan

De Brit, die uitviel in Brazilië, weet wat de doorslaggevende factoren gaan zijn tijdens het GP-weekend in Las Vegas. "De banden gaan het belangrijkste aspect zijn. In deze koude omstandigheden en met de lange rechte stukken gaat het oppervlak van de band heel erg afkoelen. Daardoor worden ze vatbaar voor graining (afbrokkelen van de band red.), wat we ook vaak zien tijdens de wintertests. Ook kan de auto op hobbels stuiten, waardoor je een andere lijn op het rechte stuk moet rijden en de bolide hoger afstelt. Uiteraard verlies je dan snelheid."

Russell wijst ook nog naar een andere bijzondere factor. "Er rijden geen andere raceklassen, dus iedere sessie wordt een grote reset. Daarnaast mag het lokale verkeer het circuit weer betreden in de nacht. De eerste en derde vrije training worden daarom op een vieze baan verreden, maar dat geldt ook voor de race. Er is dan 24 uur niet op het circuit gereden door F1-auto's, dus daar moeten we zeker rekening mee houden."

Ook interessant:

Verstappen gaat all in voor GP Las Vegas

Maakt Verstappen zijn eigen geluk daar waar normaal toeval over het winst of verlies bepaalt? We gaan het zien, maar misschien kunnen de heren Tom Coronel, Ruud Dimmers alvast een voorzet geven?

Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Wedstrijdleider F1 stapt per direct op