George Russell leek met nog een paar rondjes te gaan redelijk onbedreigd op weg te zijn naar de zege tijdens de Grand Prix van Canada, met daarachter Max Verstappen en Kimi Antonelli. Uiteindelijk kwamen de coureurs ook in die volgorde over de streep, maar die uitslag stond lange tijd op losse schroeven. Red Bull diende enkele uren na de race immers een protest in.
Het ging over een incident tussen Russell en Verstappen tijdens de late safety car, veroorzaakt door de clash tussen de beide McLaren-coureurs en uiteindelijk de stilgevallen auto van Lando Norris. Op het achterste rechte stuk, achter de safety car, kwam Verstappen ineens voor Russell terecht, omdat de Mercedes-coureur flink remde. Zodoende werd het gat met de safety car ook ineens heel groot.
Red Bull diende het protest vanwege twee redenen in: volgens de Oostenrijkse renstal viel de remactie van Russell onder de noemer 'roekeloos rijgedrag', iets wat niet is toegestaan onder de safety car. Bovendien liet de Brit een groot gat vallen tussen zijn auto en de safety car. De leidende coureur mag volgens de reglementen niet meer dan tien wagenlengtes toegeven op de safety car, maar Red Bull was ervan overtuigd dat dat wel het geval was.
Russell reageert nu op het inmiddels afgewezen protest van Red Bull. "Max wist niet eens dat er een protest was. Ik weet niet wat er aan de hand was en wat ze dachten. Ik ben blij dat er hoe dan ook niets is gebeurd. Het was gewoon een beetje tijdsverspilling voor iedereen. Shov en Ron (Andrew Shovlin en Ron Meadows, red.), die bij het team werken, hebben gisteravond allebei hun vlucht gemist. Alles was gewoon een beetje een gedoe voor iedereen, maar het is nu voorbij. Laten we onze blik naar voren richten", aldus Russell tegenover Sky Sports F1.
Ook interessant:
Het venijn zat in de staart tijdens de Grand Prix van Canada. Lando Norris crashte, Max Verstappen profiteerde én Red Bull tekende zonder succes een protest aan tegen winnaar George Russell. Genoeg om na te bespreken dus, iets wat Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid doen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!