Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Russell roept op tot ingrijpende verandering aan circuit in Barcelona

Meerdere coureurs zijn van mening dat het Circuit de Barcelona-Catalunya wel wat aanpassingen kan gebruiken, en niet op de manier waarop het circuit dit jaar is veranderd.

Aankomend weekend staat de Grand Prix van Spanje op het programma. Al jaar en dag wordt deze verreden op het circuit nabij Barcelona, waar spektakel niet altijd gegarandeerd is. De lay-out nodigt niet echt uit tot inhalen en vaak zijn de Grands Prix op het Circuit de Barcelona-Catalunya alles behalve spannend. Als het aan de Formule 1-coureurs ligt, dan komt daar verandering in. George Russell is sinds dit jaar een van de twee directeuren van de GPDA, de Grand Prix Drivers Association, dat de belangen van de Formule 1-coureurs behartigt. In een exclusief interview met RacingNews365 vertelt de jonge Brit waarom hij daarvoor gekozen heeft. "Ik wist dat Romain Grosjean een stap terug zou doen omdat hij de sport ging verlaten, dus ik heb aangegeven dat ik er interesse in had. Ik heb mijn naam toen naar voren gebracht. Toen werd er gestemd en het werd geaccepteerd." "Ik wil de sport helpen groeien, de sport verbeteren. De input van de coureurs is daarbij belangrijk, want er zijn maar twintig mensen die de auto's besturen. We hebben een andere positie dan de pakweg tweeduizend andere mensen binnen het Formule 1-circus. Of dat nou met de veiligheid te maken heeft of met de verbetering van de circuits. Het zijn heel veel verschillende dingen." Volgens Russell moet het verbeteren van het racen in het algemeen de hoogste prioriteit hebben. "Het racen is de afgelopen twintig jaar niet goed genoeg, niet puur genoeg geweest. We zien alleen goede races als er veel verschil tussen de banden van de coureurs zit, anders kan je eigenlijk niet inhalen of racen. We moeten F1 en Pirelli een doel geven. Dit hebben we nodig van de banden, van de circuits, om voor goede races te zorgen." Interview gaat verder onder de afbeelding

Het eerste, beste voorbeeld wat bij de Williams-coureur naar boven komt, is het Spaanse GP-circuit waar aankomend weekend op wordt geracet. In 2006 paste men aldaar het circuit aan en voegde het een chicane toe in de derde sector. Die zorgde ervoor dat het enorm lastig werd om op het zeer lange rechte stuk in te halen. Dat moet volgens de nieuwe GPDA-directeur snel anders. "Het circuit staat garant voor slechte races, die bijna altijd saai zijn. Als groep denken wij coureurs dat als die snelle bochten weer terugkomen in plaats van de chicane, je weer dichter op je voorganger kunt zitten, je met meer snelheid het rechte stuk op kan komen en het slipstreameffect richting de eerste bocht groter is. De fans zien in dat geval de wagens sneller gaan en wij coureurs krijgen een snellere bocht. Dat is een win-winsituatie", aldus de 23-jarige coureur. "Het is een gemakkelijke oplossing voor een circuit dat momenteel waar tegenvalt. Uiteraard komt er ook wat veiligheid bij kijken en is het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel iets wat al heel snel, volgend jaar al, kan worden toegepast." In aanloop naar dit jaar werd het circuit in Barcelona al gewijzigd, maar niet op het punt waar Russell op hoopt. Het gaat namelijk om de bocht na het tweede rechte stuk aan de achterkant van het circuit, waar de tweede DRS-zone ligt. De scherpe hairpin is daar vervangen door een langere, flauwere bocht, waardoor het inhalen daar praktisch onmogelijk is gemaakt. Ook daar snappen de coureurs weinig van. Lando Norris reageert op een vraag van RacingNews365 sceptisch. "Ik weet niet hoe de nieuwe bocht uit gaat pakken, ik heb er weinig vertrouwen in. Het ziet er als een rare bocht uit. Het was waarschijnlijk de enige inhaalmogelijkheid naast bocht één, maar nu is er niet echt meer een remzone." Gevraagd naar de veranderingen voorgesteld door Russell, is zijn landgenoot uitkomend voor McLaren ook niet he-le-maal overtuigd. "Ik weet niet hoeveel beter of slechter het racen daardoor zal worden. Het zal niet makkelijk zijn om in die bochten elkaar te kunnen volgen in Formule 1-wagens." Pierre Gasly is wel overtuigd. "Hoge snelheid is beter, altijd, zeker met deze wagens. Dan zit je meer op de limiet en voel je de adrenaline. Het zou mooi zijn om verandering te zien aan deze slome bocht." Check hieronder de nieuwe bocht tien in Barcelona, die vanaf dit jaar in gebruik wordt genomen.

1IumGLirMCg

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi