Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei

F1-stand

  • 1 HAM 94
  • 2 VER 80
  • 3 BOT 47
VT1 do 20 mei
VT2 do 20 mei
VT3 za 22 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
Quali za 19 jun
Race zo 20 jun
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
George Russell

Russell roept op tot ingrijpende verandering aan circuit in Barcelona

Meerdere coureurs zijn van mening dat het Circuit de Barcelona-Calatunya wel wat aanpassingen kan gebruiken, en niet op de manier waarop het circuit dit jaar is veranderd.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes AMG

Aankomend weekend staat de Grand Prix van Spanje op het programma. Al jaar en dag wordt deze verreden op het circuit nabij Barcelona, waar spektakel niet altijd gegarandeerd is. De lay-out nodigt niet echt uit tot inhalen en vaak zijn de Grands Prix op het Circuit de Barcelona-Catalunya alles behalve spannend. Als het aan de Formule 1-coureurs ligt, dan komt daar verandering in.

George Russell is sinds dit jaar een van de twee directeuren van de GPDA, de Grand Prix Drivers Association, dat de belangen van de Formule 1-coureurs behartigt. In een exclusief interview met RacingNews365 vertelt de jonge Brit waarom hij daarvoor gekozen heeft. "Ik wist dat Romain Grosjean een stap terug zou doen omdat hij de sport ging verlaten, dus ik heb aangegeven dat ik er interesse in had. Ik heb mijn naam toen naar voren gebracht. Toen werd er gestemd en het werd geaccepteerd."

"Ik wil de sport helpen groeien, de sport verbeteren. De input van de coureurs is daarbij belangrijk, want er zijn maar twintig mensen die de auto's besturen. We hebben een andere positie dan de pakweg tweeduizend andere mensen binnen het Formule 1-circus. Of dat nou met de veiligheid te maken heeft of met de verbetering van de circuits. Het zijn heel veel verschillende dingen."

Volgens Russell moet het verbeteren van het racen in het algemeen de hoogste prioriteit hebben. "Het racen is de afgelopen twintig jaar niet goed genoeg, niet puur genoeg geweest. We zien alleen goede races als er veel verschil tussen de banden van de coureurs zit, anders kan je eigenlijk niet inhalen of racen. We moeten F1 en Pirelli een doel geven. Dit hebben we nodig van de banden, van de circuits, om voor goede races te zorgen."

Interview gaat verder onder de afbeelding

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Het eerste, beste voorbeeld wat bij de Williams-coureur naar boven komt, is het Spaanse GP-circuit waar aankomend weekend op wordt geracet. In 2006 paste men aldaar het circuit aan en voegde het een chicane toe in de derde sector. Die zorgde ervoor dat het enorm lastig werd om op het zeer lange rechte stuk in te halen. Dat moet volgens de nieuwe GPDA-directeur snel anders.

"Het circuit staat garant voor slechte races, die bijna altijd saai zijn. Als groep denken wij coureurs dat als die snelle bochten weer terugkomen in plaats van de chicane, je weer dichter op je voorganger kunt zitten, je met meer snelheid het rechte stuk op kan komen en het slipstreameffect richting de eerste bocht groter is. De fans zien in dat geval de wagens sneller gaan en wij coureurs krijgen een snellere bocht. Dat is een win-winsituatie", aldus de 23-jarige coureur.

"Het is een gemakkelijke oplossing voor een circuit dat momenteel waar tegenvalt. Uiteraard komt er ook wat veiligheid bij kijken en is het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel iets wat al heel snel, volgend jaar al, kan worden toegepast."

In aanloop naar dit jaar werd het circuit in Barcelona al gewijzigd, maar niet op het punt waar Russell op hoopt. Het gaat namelijk om de bocht na het tweede rechte stuk aan de achterkant van het circuit, waar de tweede DRS-zone ligt. De scherpe hairpin is daar vervangen door een langere, flauwere bocht, waardoor het inhalen daar praktisch onmogelijk is gemaakt.

Ook daar snappen de coureurs weinig van. Lando Norris reageert op een vraag van RacingNews365 sceptisch. "Ik weet niet hoe de nieuwe bocht uit gaat pakken, ik heb er weinig vertrouwen in. Het ziet er als een rare bocht uit. Het was waarschijnlijk de enige inhaalmogelijkheid naast bocht één, maar nu is er niet echt meer een remzone."

Gevraagd naar de veranderingen voorgesteld door Russell, is zijn landgenoot uitkomend voor McLaren ook niet he-le-maal overtuigd. "Ik weet niet hoeveel beter of slechter het racen daardoor zal worden. Het zal niet makkelijk zijn om in die bochten elkaar te kunnen volgen in Formule 1-wagens." Pierre Gasly is wel overtuigd. "Hoge snelheid is beter, altijd, zeker met deze wagens. Dan zit je meer op de limiet en voel je de adrenaline. Het zou mooi zijn om verandering te zien aan deze slome bocht."

Check hieronder de nieuwe bocht tien in Barcelona, die vanaf dit jaar in gebruik wordt genomen.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

3 reacties

    x