Veiligheid op de circuits is weer een veelbesproken onderwerp na de tragische dood van Dilano van 't Hoff op Spa-Francorchamps. Mede door het slechte weer en het slechte zicht crashte Van 't Hoff en overleed hij nadat een andere coureur hem niet op tijd opmerkte en vol met zijn wagen de wagen van de jonge Nederlander raakte. Deze week werd er door Mercedes en McLaren getest op Silverstone met het rijden met wielkappen. Deze moeten bij regen eenvoudig op de Formule 1-wagens gemonteerd worden en zorgen voor minder spray, meer zicht voor de coureurs en dus een veiligere race. George Russell laat aan onder meer RacingNews365 weten dat hij blij is dat Mercedes zijn bijdrage kan leveren. "Ik denk dat dit allemaal is ontstaan na de GP in Japan vorig jaar." "De spray en het zicht, dat is het grootste probleem voor ons. Als je alleen over het circuit rijdt, is er geen groot probleem met de regenbanden die we hebben. Wel als je twintig auto's achter elkaar hebt. Ik herinner me dat in de race in Japan van vorig jaar, ik denk de helft van de coureurs niet eens vol gas ging op het rechte stuk omdat ze nog geen 50 meter voor zich konden zien."
Russell ziet een verband tussen de dood van Van 't Hoff en het slechte zicht bij de wagens als het flink regent. "Het is duidelijk een tragedie wat er gebeurd is op Spa. Het was, naar mijn mening, allemaal te wijten aan de spray en het zicht. Als Mercedes doen we nu deze tests. We helpen bij het ontwerpen van deze mogelijke wielkappen die hopelijk de spray zullen verminderen. Het zal niet lang duren om te begrijpen wat het effect is en hoe snel we zoiets kunnen implementeren." "Maar er zijn zoveel factoren die meespelen. Zelfs het asfalt. Ik ben er trots op dat we als team betrokken zijn bij het vormgeven van de toekomst van veiligheid in de sport."
Meest gelezen