Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Russell zag Mercedes-probleem terugkeren: "Is aan F1 en de FIA om er iets aan te doen"

Tijdens de kwalificatie kwam er een fenomeen naar voren wat wij als kijkers al een flinke tijd niet meer gezien hadden. Het stuiteren van de F1-bolides.

Het stuiteren van de auto's, of ook wel porpoising genoemd, was een opgelost probleem voor de coureurs. Tot de Grand Prix van Spanje, waar de meeste coureurs, voornamelijk in het laatste gedeelte van het circuit, weer flink aan het stuiteren waren.

George Russell en zijn teamgenoot Lewis Hamilton hadden een uitstekend weekend in Spanje tijdens de race. Tijdens de kwalificatie was dit wat minder het geval. Veel coureurs hadden namelijk last van porpoising, het stuiteren van de auto's, wat we eigenlijk al een tijdje niet meer gezien hadden in de sport. Aan onder andere RacingNews365 legt de Mercedes-coureur uit hoe hij het stuiteren heeft ervaren: "Het is raar om te zien dat we nu al 18 maanden met aanpassingen rijden en dan nu zien dat veel coureurs opeens moeite hebben. Je zag het aan de crash van Logan Sargeant, maar ook bij de Ferrari's. Elke ronde waren zij aan het stuiteren. Het was echt de helft van het veld die er last van had. Dat is niet perse een excuus, maar het is duidelijk dat de helft niet weet hoe ze het moeten oplossen", begint de Brit. "Het stuiteren op het rechte stuk is verdwenen. Maar nog steeds, als je de juiste vloerhoogte hebt, dan is de vloer ontzettend dicht op de grond. En wanneer dan de rand van de vloer contact maakt met de grond, gaat de auto stuiteren", aldus Russell. "We pushen de auto's echt tot het uiterste, dus we gaan niet nu opeens beslissen om de auto 20 millimeter omhoog te schroeven zodat hij niet meer stuitert, want dan ben je twee seconden van de snelheid van het veld af. Maar het is aan de FIA en de F1 om hier iets aan te doen."

Geen reden tot paniek

Overigens is het in tegenstelling tot vorig jaar geen reden tot paniek: "Waarschijnlijk is het in Canada geen probleem, want daar heb je langzame bochten. Vorig jaar hadden we nog dat de vloer echt flexibel was. Dat is dit jaar minder het geval." Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff hoeft niemand zich zorgen te maken, en zou het voornamelijk aan de temperatuur van de baan liggen: "We hebben het al lang niet meer over het veranderen van de vloer, de discussie over porpoising bestaat niet meer. We zien nog steeds verbetering in downforce. Het ligt gewoon aan de baancondities."

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"