Met de vijfde plek is Russell de beste Mercedes-coureur, want Lewis Hamilton kwam niet verder dan P7. Desondanks moest Russell dealen met een probleem. De power-unit werd al vroeg in de race veel en veel te warm.
Russell kreeg waarschuwingen op zijn stuurwiel en moest dus dealen met de oververhitting van de power-unit. "Dat kostte ons een paar tienden per ronde en op dat moment gingen we naar achteren. Dat is zwaar teleurstellend en hebben niet het potentieel van de wagen laten zien. We moeten begrijpen hoe dit mis heeft kunnen gaan."
De Brit kende wel een goede openingsfase. "De eerste ronden waren heel goed. Maar eerlijk gezegd, het is heel erg lastig om te zeggen hoe ons onze echte pace was uitgevallen, want we moesten de motor terugschroeven, moesten extra lift and coasten en dat had weer effect op de banden. Het was dus een soort neerwaartse spiraal. Al denk ik dat het podium buiten bereik zou zijn geweest."
Wat nog wel een glimlach op het gezicht van Russell tovert: de inhaalactie voor P2 op Charles Leclerc. "Dat was leuk! We hadden tegenwind in bocht vier, dus ik wist dat ik heel erg diep de bocht in kon remmen. Daar heb ik op geoefend in de ronde naar de grid. En toen Charles naar de binnenkant ging dacht ik: daar wil ik je precies naartoe hebben. En toen maakte ik de inhaalactie", zo legt hij uit.
Red Bull, en vooral Max Verstappen, was zeer dominant tijdens de eerste race. Hoe kijkt Russell daarnaar? "Red Bull is hier altijd sterk geweest, net als Ferrari. Voor ons is Bahrein de laatste jaren niet al te best geweest. Maar Max is de favoriet, ik denk niet dat iemand met hem de strijd aan kan gaan voor het kampioenschap. Maar ik hoop dat er sommige coureurs zijn die hier en daar wat overwinningen pakken", zo sluit de Brit af.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!